Vartotojas | Pasisakymas | |
---|---|---|
Žinutė parašyta:
2008-12-08
23:08:40
| Nuoroda
Štai keletas minčių, temai Etikos problemos Viešajame administravime Piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi yra valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens savo tarnybinės padėties, įstatymais ir kitais teisės aktais suteiktų teisių, pareigų ir įgaliojimų panaudojimas arba nepanaudojimas priešingai tarnybos interesams, jos veiklos principams, esmei ir turiniui. Jis yra padaromas aktyviais veiksmais (turtines vertybes naudojant ne pagal paskirtį, sudarant neteisėtus, nepagrįstus sandorius, eksploatuojant pavaldinių darbą savo interesais, neteisėtai suteikiant sau ar kitiems asmenims lengvatų ar privilegijų ir pan.) arba neveikimu, t. y. neatlikimu veiksmų, kurie, tinkamai atliekant savo pareigas ir įgaliojimus, buvo būtini .Tačiau piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi nebūtinai turi būti susijęs su norminių aktų, reguliuojančių valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veiklą, draudimų pažeidimais. Piktnaudžiavimu pripažintini ir tokie veiksmai, kurių joks norminis aktas nedraudžia, bet kurie priešingi tarnybos principams, nes kaltininko veikloje ar jos epizode dominuoja ne viešas, bet asmeninis arba savanaudiškas interesas. Pvz., antstolis perveda iš skolininkų gautus pinigus į terminuoto indelio sąskaitą palūkanoms gauti; žemėtvarkininkas pigiai supirkinėja žemes iš kaimo žmonių ir pan. Piktnaudžiavimas užimama padėtimi. Naudojimasis turima valdžia gali būti vykdomas ir organizacijos narių, ir pašalinių asmenų atžvilgiu. Ši problema gali iškilti ne tik dirbant vadovaujantį darbą ar kontroliuojant kitus, bet ir kasdieniniame eilinio valdininko darbe. Dirbantys vadovaujantį darbą gali netinkamai panaudoti turimą valdžią kontroliuodami pavaldinius (jų parinkimas, paaukštinimas ar atleidimas). Tik griežtai nustatytos visuomeninės tarnybos taisyklės ir normos turėtų padėti užkirsti kelią piktnaudžiavimui užimama padėtimi. Piktnaudžiavimas darbuotojų laiku. Dažnai pasitaiko atvejų (pvz. artėja patikrinimas), kuomet darbuotojai prašomi pasilikti ir padirbėti po darbo valandų. Jei už papildomas darbo valandas yra atlyginama, problema neegzistuoja. Tačiau net darbuotojui gera valia sutikus padirbėti ilgiau nei numatyta darbo grafike be atlygio, problema neišnyksta. Tai gali būti vadovo nemokėjimo efektyviai organizuoti darbą ar nedisciplinuotumo pasekmė. Realiausia priemonė šiai problemai įveikti būtų keisti ar tobulinti vadovavimo stilių.
|
||
Žinutė parašyta:
2008-12-08
23:12:39
| Nuoroda
Korupcija, dovanos, kyšiai
Dovana norima atsilyginti už valdžios autoriteto įgyvendinimą. Kyšiu siekiama korumpuoti autoritetą. Dovana dažnai yra tik padėkos ženklas, tuo tarpu duodamas kyšis turi būti savęs vertas. Dalis visuomenės mano, kad atsidėkoti labai natūralu, tai padeda bendrauti su visuomene, nes taip gaunama informacija. Dovanos atsisakymas būtų suprastas kaip nenoras bendradarbiauti. Kita visuomenės dalis teigia, kad net ir mažiausia dovana, pastoviai duodama, sukuria įsipareigojimo jausmą. Vis daugiau toleruojant dovanas, greičiau nueinama korupcijos keliu. Dar senovės Atėnuose buvo rengiami visuomenes patikrinimai, siekiant užkirsti kelią korupcijai. Korupcijos apibūdinimas apima net keletą apibrėžimų: 1) tai dovanų ar paslaugų ėmimas už pareigų, sudarančių kasdieninio darbo dalį, atlikimą ar neatlikimą, vadovaujantis asmeniniais, grupiniais ar kitokiais sumetimais; 2) tai elgesys, nukrypstantis nuo pareigų visuomenei vykdymo; 3) tai nukrypimas nuo įprasto reikalų tvarkymo būdo; 4) tai nelegali priemonė paveikti sprendimų priėmimą. Korupcijai apibrėžti naudojama du aspektai: priemonės (naudojimasis turima valdžia) ir tikslas (interesai). Daugiau akcentuojamas veiksmas, tačiau svarbesnė yra motyvacijos problema. Nauda gali būti: materiali, nemateriali (parama ateityje, prestižas, įtaka), asmeninė ar kitokia (organizacijai). Korupcija būdinga ir valdžiai, ir asmenims, ir organizacijoms. Korupcija organizacijoje gali būt tiek išorinė, tiek ir vidinė (geresnis atostogų grafikas, didesnė alga). Kalbant apie korupcijos skalę, išskiriama juoda, balta ir pilka korupcija. Juodoji korupcija - tai veiksmai, kuriuos smerkia ir visuomenė, ir tarnautojai, reikalaudami už juos bausmės. Baltoji korupcija - tai veiksmai kuriuos ir visuomenė, ir tarnautojai vertina neigiamai, bet ne taip griežtai kaip pirmuoju atveju. Pilkosios korupcijos atveju tik viena iš minėtų pusių veiksmus vertina neigiamai. Drąsiai galima teigti, kad beveik kiekviena organizacija susiduria su korupcijos problema. Korupcija ne tik pažeidžia etikos taisykles, bet ir neleidžia tinkamai atlikti darbo. Pažeidžiama organizacijos vidinė etika. Kuomet bloga darymas tampa norma, elgesys vertas visuomenės pasitikėjimo tampa išimtimi, o ne taisykle, galima kalbėti apie sisteminę korupciją. Sisteminės korupcijos bruožai: · organizacijos pripažįsta etikos kodeksą, bet jis dažnai pažeidinėjamas; · nusistovėjusi vidaus praktika skatina, kursto ir slepia kodekso pažeidimus; · pažeidėjai baudžiami simboliškai arba net apdovanojami. Kaltintojai persekiojami, su jais šiurkščiai elgiamasi; · įbauginti ir terorizuojami asmenys nekelia problemų į viešumą; · drąsiems problemų kėlėjams gresia organizacijos kerštas; · etikos pažeidimai tampa įprasta praktika. Nustebimas ir pretenzijos dėl tokio elgesio vertinami kaip nepagrįsta diskriminacija; · vidinė praktika pateisinama ir be didelio išorinio spaudimo ji nekeičiama; · formaliai apkaltinus korupcija ir esant dideliam išorės spaudimui, atleidžiamas pažeidėjas, bet tai traktuojama kaip pavienis atvejis. Sisteminę korupciją, priešingai nei individualios korupcijos atvejus, valdyti daug sunkiau. Net ir pakeitus rimčiausius pažeidėjus, nėra garantijų, kad korupcija išnyks. Išaiškintas skandalas gali būti tik paskata tobulinti darbą. Sisteminę korupciją galima būtų apibrėžti: 1) užkerta kelią pokyčiams tiek politinėse institucijose, tiek bendrai politiniame gyvenime - įamžina uždarą politiką; 2) ją dažnai lydi smurtas; 3) didina klasinį, socialinį, ekonominį susiskaldymą, prisideda prie įtampos kūrimo visuomenėje, trukdo visuomenės susitelkimui; 4) atitraukia visuomenės resursus ir taip prisideda prie pavienių asmenų praturtėjimo, didesnio visuomenės skurdinimo; 5) devalvuoja tradicines vertybes, demoralizuoja visuomenę; 6) pažeidžia visuomenės tikėjimą, pasitikėjimą ir bendradarbiavimą; Klestint korupcijai, smunka moralė, sumažėja valdžios autoritetas, pastebima politinės drąsos stoka, tikslai cituojami, bet jų nesiekiama, auga administravimo kaina, priimant sprendimus vadovaujamasi netinkamais kriterijais. Tačiau negalima nepastebėti, kad atskirais atvejais korupcija gali pasitarnauti tam tikriems, netgi valstybiniams interesams: · padidinti investicijas; · pagerinti valdininkų kokybę; · padidinti biurokratų atsakomybę. Korupcija gali tapti alternatyva prievartai, padėti nacionaliniam vienijimuisi ir stabilumui, skatinti dalyvavimą visuomenės reikaluose.
|