|
|
Žinutė parašyta:
2010-06-01
11:35:22
| Nuoroda
kas gerai mokat lietuviu atsakykit i visus klausimus. bus didele naudo pasitikrinti kitiems
Mindaugas Kvietkauskas
KAD
TIKRUOJU VARDU VADINTŲ
1 Keistas šiuolaikinio žmogaus klausimas – kaip pajusti ir patirti šventę? Ją gali skelbti televizijos, įtikinėti
jos buvimu gali visi politikai ir žymūs asmenys, jai gali būti
skirti festivaliai ir rūmų statybos,
tačiau labai dažnai šventė ateina ir praeina kaip dar vienas reginys, prie kurių
kaitos esame visiškai prijunkę. Pakanka atsisėsti prie televizoriaus ir
žiūrėti, kaip sukasi dar viena šventės ar kampanijos
mašina... Nesijauti blogai, jei neįsijauti.
2 Mūsų didžiosios šventės
vis labiau skirtos stebėti, o ne patirti.
Visos, įskaitant religines
ir šeimos (tai baisu suvokti). Nebėra
švenčių be stebinčios
kameros akies. Jeigu jų niekas nemato, jų nėra;
svarbiausia, kad atvyktų televizija.
Gal iš čia ir švenčių reliatyvumo įspūdis,
kurio niekaip nepavyksta atsikratyti – o norėtųsi. Ne paslaptis, kad daugybė jų atsiranda
pirmiausia iš noro pasirodyti visai Europai,
Lietuvai ar bent visai giminei, bet ne iš noro švęsti
sąmone, tikrais pojūčiais, įsigyventi.
3 Kas kartą, kai pažiūri į Vilnių nuo Išganytojo kalvos1 , širdis sušyla.
Nieko daugiau nereikia.
Bet koks turėtum būti naivus, jeigu bandytum
įsijausti į Vilniaus – Europos kultūros sostinės – šventę. Ne todėl,
kad tau nebūtų svarbus
Vilnius, jo ypatingoji tradicija ir Lietuvos pripažinimas tarp Europos valstybių. Racionaliai jos reikšmę puikiai
supranti. Gali dalyvauti jos programose. Bet tik todėl, kad toji šventė tokia programinė, regininė, nežinai,
kuo savo širdį kūrenti,
kai Rotušės aikštėj žiūri į „ledinį
baroką“2 . Nebūtų – ir nereiktų. Bet ko gi tada mums
reikia, kad iš tiesų švęstume?
4 Po
žiemos vargų karčių Aš pavasarį švenčiu... Laukiu tolimų svečių...
Šalčiai,
pusnys – praeity, Nes kaitros diena arti, Saulės
pirmgimė marti...
Didį kraitį
ji atneš – Žemės globį ar bemaž Visa, ko ilgėjaus aš...
Ir ko buvo negana, – Šimteriopai bus pilna Suliepsnojusi diena...
Jurgio Baltrušaičio „Pavasario dainos“ fragmente – vienas iš jo cikliškai pasikartojančių motyvų: būties pilnatvė turi būti pelnoma, kantriai pripildoma.
Šventė ateina tik iškentus laukimo laiką
kartu su žeme-žiemkente,
išgyvenus monotonišką ir sunkų buvimą, audžiamą vienodų ir nepabaigiamų būties
ritmų. Laiko audekle neturi trūkti nė
vienos gijos. Kad patirtumei šventės palaimą, reikia ištverti stoką ir tuomet
savo tvarumu nusipelnyti šimteriopo
atpildo. „Todėl, priverkus žemės ašaruvę, / Atpildo saulės drąsiai lauk, lietuve, – / Nevysta, ką
tu ilgus amžius gynei, / Ir tvarūs tavo kryžiai
ąžuoliniai...“ („Motina žemė“).
Taip, tai labai lėta,
labai nešiuolaikiška, žemdirbiška tikėjimo ir
kultūros logika:
rato nepaskubinsi, kiekvienas jo
tarpsnis turi praeiti iki
galo, sunkiai
girgždėdamas pasisukti ant
nepajudinamos ašies. Tikrasis gyvenimas, kentėjimas ir džiaugsmas niekur neskuba. Kiekvienas žiedas – iš žemės vargo ir labai lėto, kantraus ir nematomo augimo. Kiekvienas,
net ir pats tobuliausias kultūros
artefaktas3 turi būti patikrintas žemišku
jo tvarumu.
1 Išganytojo kalnas Subačiaus gatvėje su
barokine bažnyčia
ir buvusio misionierių vienuolyno komplekso
pastatais.
2 ,,Ledinis Vilniaus barokas“
– vienas iš Vilniaus – Europos kultūros sostinės projektų.
3 Artefaktas – nenatūralus / dirbtinis procesas arba darinys.
5 Ar neatrodo, kad daugybė
mūsų švenčių švenčiamos per greit, tarytum neištvėrus? Kad sukantis
visiškai bekūniams informacinio, skaitmeninio laiko verpetams mūsų sąmonėse vis dažniau užgimsta
šventės-nelaikšės? Kad apytuštis yra ir tarp jų
pralekiantis mūsų laikas, užtat, atšventę dar vieną ir dar
vieną progą, jaučiamės ne šimteriopai
praturtėję, o šimteriopai
nuskurdę, išsišvaistę? Kiek daug mūsų šventėms reikia, kiek šimtų milijonų... Barstom barstom, bet ar dygsta? Gal tik iš kažkelinto. Dauguma byra
į nesustabdomą rinkos malūną, o tik vienas kitas
tenka kūrybos žemei ir gali taip šimteriopai užderėti, kaip yra buvę laikais lietuvių kovos dėl kultūros, ką liudijo
Vaižgantas savo „Pragiedruliuos“. Paprastas, nerinktinis, draudžiamas žodis taip užsisėjo, kad vos spėta
rinkti jo vaisius.
6 Ne vieną
kartą teko išgirsti:
kaip puikiai būtume galėję atšvęsti,
jei ne krizė. Taip, Lietuvoje šiemet užgeso daugybė
svarbių planų ir gerų vilčių, bet ir nebūtinų
idėjų, gimdytų susiviliojus pinigais
ir regimybėmis, o ne šventės turiniu.
Regime, kaip lengvai išskysta ir išsivadėja pasaulinio masto
sumanymai, kokie nebesvarbūs valstybės ir sumanytojų duoti pasižadėjimai.
Laikas prieš minint Lietuvos Tūkstantmetį
daugumai rodėsi labai greitas
ir skubinantis
kažką vytis, nepraleisti progos
–
ir
visur
pasipylė brangūs, tačiau reti
audeklai be tvirtų metmenų. Bet prieš didelę
šventę laikas turi būti labai
labai lėtas. Kone sustoti. Taip ir atsitiko – nepaisant daugumos norų ir pageidavimų.
7 Šį natūralų sustojimą pavadinome krize turbūt todėl, kad jis nedera su lekiančio
laiko samprata, vyraujančia daugumos sąmonėse.
Iš lekiančio laiko atsiranda tikėjimas, kad ir dabartinė krizė išnyks
greitai ir be pėdsako.
Kad šitas truputį prablaivinęs laiko sulėtėjimas bus tik trumpa pauzelė prieš dar
greitesnes „Formulės“ lenktynes. Ir kad vėl bus daug naujų progų švęsti, rodytis
prieš kameras, švaistytis
ir didžiuotis nesukūrus nieko išliekamo. Ne, daug
kam norisi kuo skubiau grįžti į svaiginančiom apsukom besisukantį laiką, nuo netikrumo toliau gelbėtis netikrovėmis. Svarbiausia – kad tik netektų
išgyventi itin lėto, gamtiško brendimo,
kad visur ir visada būtų amžina šventė, pakilimas, lėkimas,
klimato atšilimas, kol
galiausiai liks išpustyta dykra ir
dangoraižių akmenys...
8 Didelė ir tikra
šventė – Lietuvos
vardo tūkstantmečio minėjimas – susiduria su mūsų laiko
pagimdytomis netikrovėmis. Įspūdinga, kad šią vasarą
išties galėjo
įsikūnyti šimtmetį
brandintos
svajonės, kurioms nereikėjo jokių perdėtų reklamos
kampanijų – visų pirma Nacionalinė dailės
galerija, dar XX a. pradžioje gimusi
M. K. Čiurlionio ir kitų dailininkų mintyse.
Į gerus renginius ir parodas Vilniaus gatvėse ir muziejuose
per visą vasaros naktį plūsta
žmonės ir būnant tarp jų savaime išgaruoja
mintis, kad menas
Lietuvoje reikalingas tik
saujelei kultūros
elito. Tūkstantmečiui
išleistos
puikios paveldo ir mokslo knygos. Ir tai tikrai vyksta – kaip demokratiška ir organiška Lietuvos
kultūros ir valstybės šventė,
kurios nepajutęs ir neįsijautęs praleistumei svarbią laiko grandį. Kad ir ką sakytumėm, esame subrandinti šitai šventei pirmiausia todėl,
kad seniai pasiilgę ir išsipasninkavę
oraus Lietuvos valstybės gyvenimo, tikros kultūros,
autentiško meno. Tačiau negalima nematyti ir to, kiek apie šią šventę sukasi netikrovių, traukiančių išoriniu didingumu, reginio pompastika,
investicijų svoriu ar reklaminės akcijos įtaiga. Kiek realios autentikos yra pakliuvę į šitų netikrovių nelaisvę, palaidota
po silikatiniais blokais pačioje Vilniaus
širdyje. Kiek vykdoma politinių ir verslo planų, iš viršaus
pabaltintų dėmesio Tūkstantmečiui ar Vilniui dažais. Ir todėl nepasitraukia klausimas: kaip pajusti tikrąją
mūsų
šventės esmę, į ką įsijausti, kad savo viduje nebūtum
apgautas? O tai jau būtų
didžiausias pralaimėjimas.
9 Lietuvos vardo
tūkstantmečio
šventės
prasmę galima
interpretuoti
dvejopai.
Dėl
šventojo
Brunono žmogžudystės Lietuva pateko į lotynišką raštą, buvo įvardyta krikščioniškoje Europoje.
Galima akcentuoti būtent pasirodymą Europai,
nesvarbu, kokiu pavidalu.
Šiandien tai vadinama „skandalo taktika“. Jeigu tai
švenčiame,
mums svarbu ir šiandien pirmiausia
pasirodyti,
būti regimiems ir minimiems Europos
politikų, įžymybių, televizijų.
Švęsti, kad pamatytų, – nesvarbu ką. Ir nesvarbu, kaip mus pamatę pavadins. Bet
jei Brunono istoriją
suvoktume kaip
akimirką, kai
archajiškas Lietuvos pasaulis
nebegalėjo būti vadinamas bet kaip, raštininkų iškraipytais ar pramanytais genčių vardais, o tik tikruoju vardu, ištvėrusiu amžius, – gal
tada švęstume to tikrojo vardo tvermės,
o ne pasirodymo ar atrodymo šventę.
10 Reikia
būti, kad būtumėm vadinami tikruoju savo vardu dar tūkstantmečius.
1. 1–2 pastraipose autorius kalba apie du, jo požiūriu, netinkamus dalyvavimo šventėje tikslus. Suformuluokite juos.
2.1. 3 pastraipoje autorius lygina dvejopus
savo išgyvenimus. Trumpai apibūdinkite
juos, išryškindami skirtingumą.
2.2. Išrašykite po vieną metaforą,
nusakančią minėtus išgyvenimus.
1)
2)
3. Suformuluokite
1–3 pastraipų pagrindinę mintį.
4. Paaiškinkite,
kokiu tikslu autorius cituoja ir
aptaria Jurgio Baltrušaičio poeziją.
5. Remdamiesi
4–5
pastraipomis, paaiškinkite,
kokias
šventes
autorius vadina
nelaikšėmis.
6. 5 pastraipos pabaigoje užsimenama apie kelis lietuvių
kultūros
istorijos faktus.
Nurodykite du.
1)
2)
7. 5 pastraipoje, kalbėdamas apie dabartines šventes, autorius pasitelkia žemdirbiškos kultūros įvaizdžius. Išrašykite vieną tokį įvaizdį
(1) ir paaiškinkite jo prasmę (2).
8.1. Kaip – teigiamai ar neigiamai – autorius
vertina krizę (6–7 pastraipos)?
8.2. Glaustai
paaiškinkite, kodėl taip vertina.
9. Remdamiesi 8 pastraipa, pateikite
3
argumentus, kuriais autorius pagrindžia
Lietuvos vardo tūkstantmečio šventės tikrumą. Atsakymus formuluokite savais žodžiais.
10. Šiandienos
aktualijas autorius apibendrina iki esminių būties klausimų. Nurodykite
visame tekste aptariamą aktualiją (1) ir su ja siejamą
būtiškąją problemą (2).
11. 10 pastraipoje autorius kartoja šiek tiek pakeistą teksto pavadinimą.
11.1. Nurodykite, kas pakeista kalbinės
raiškos požiūriu.
11.2. Paaiškinkite,
kaip dėl to pakinta sakinio prasmė.
12. Remdamiesi
visu tekstu, atsakykite, kaip reikia būti, kad
tikruoju vardu vadintų.
|
|
|
Žinutė parašyta:
2010-06-01
11:54:26
| Nuoroda
Mindaugas Kvietkauskas
KAD TIKRUOJU VARDU VADINTŲ
1 Keistas šiuolaikinio žmogaus klausimas – kaip pajusti ir patirti šventę? Ją gali skelbti televizijos, įtikinėti jos buvimu gali visi politikai ir žymūs asmenys, jai gali būti skirti festivaliai ir rūmų statybos, tačiau labai dažnai šventė ateina ir praeina kaip dar vienas reginys, prie kurių kaitos esame visiškai prijunkę. Pakanka atsisėsti prie televizoriaus ir žiūrėti, kaip sukasi dar viena šventės ar kampanijos mašina... Nesijauti blogai, jei neįsijauti.
2 Mūsų didžiosios šventės vis labiau skirtos stebėti, o ne patirti. Visos, įskaitant religines ir šeimos (tai baisu suvokti). Nebėra švenčių be stebinčios kameros akies. Jeigu jų niekas nemato, jų nėra; svarbiausia, kad atvyktų televizija. Gal iš čia ir švenčių reliatyvumo įspūdis, kurio niekaip nepavyksta atsikratyti – o norėtųsi. Ne paslaptis, kad daugybė jų atsiranda pirmiausia iš noro pasirodyti visai Europai, Lietuvai ar bent visai giminei, bet ne iš noro švęsti sąmone, tikrais pojūčiais, įsigyventi.
3 Kas kartą, kai pažiūri į Vilnių nuo Išganytojo kalvos1 , širdis sušyla. Nieko daugiau nereikia. Bet koks turėtum būti naivus, jeigu bandytum įsijausti į Vilniaus – Europos kultūros sostinės – šventę. Ne todėl, kad tau nebūtų svarbus Vilnius, jo ypatingoji tradicija ir Lietuvos pripažinimas tarp Europos valstybių. Racionaliai jos reikšmę puikiai supranti. Gali dalyvauti jos programose. Bet tik todėl, kad toji šventė tokia programinė, regininė, nežinai, kuo savo širdį kūrenti, kai Rotušės aikštėj žiūri į „ledinį baroką“2 . Nebūtų – ir nereiktų. Bet ko gi tada mums reikia, kad iš tiesų švęstume?
4 Po žiemos vargų karčių Aš pavasarį švenčiu... Laukiu tolimų svečių...
Šalčiai, pusnys – praeity, Nes kaitros diena arti, Saulės pirmgimė marti...
Didį kraitį ji atneš – Žemės globį ar bemaž Visa, ko ilgėjaus aš...
Ir ko buvo negana, – Šimteriopai bus pilna Suliepsnojusi diena...
Jurgio Baltrušaičio „Pavasario dainos“ fragmente – vienas iš jo cikliškai pasikartojančių motyvų: būties pilnatvė turi būti pelnoma, kantriai pripildoma. Šventė ateina tik iškentus laukimo laiką kartu su žeme-žiemkente, išgyvenus monotonišką ir sunkų buvimą, audžiamą vienodų ir nepabaigiamų būties ritmų. Laiko audekle neturi trūkti nė vienos gijos. Kad patirtumei šventės palaimą, reikia ištverti stoką ir tuomet savo tvarumu nusipelnyti šimteriopo atpildo. „Todėl, priverkus žemės ašaruvę, / Atpildo saulės drąsiai lauk, lietuve, – / Nevysta, ką tu ilgus amžius gynei, / Ir tvarūs tavo kryžiai ąžuoliniai...“ („Motina žemė“). Taip, tai labai lėta, labai nešiuolaikiška, žemdirbiška tikėjimo ir kultūros logika: rato nepaskubinsi, kiekvienas jo tarpsnis turi praeiti iki galo, sunkiai girgždėdamas pasisukti ant nepajudinamos ašies. Tikrasis gyvenimas, kentėjimas ir džiaugsmas niekur neskuba. Kiekvienas žiedas – iš žemės vargo ir labai lėto, kantraus ir nematomo augimo. Kiekvienas, net ir pats tobuliausias kultūros artefaktas3 turi būti patikrintas žemišku jo tvarumu.
1 Išganytojo kalnas Subačiaus gatvėje su barokine bažnyčia ir buvusio misionierių vienuolyno komplekso pastatais.
2 ,,Ledinis Vilniaus barokas“ – vienas iš Vilniaus – Europos kultūros sostinės projektų.
3 Artefaktas – nenatūralus / dirbtinis procesas arba darinys.
5 Ar neatrodo, kad daugybė mūsų švenčių švenčiamos per greit, tarytum neištvėrus? Kad sukantis visiškai bekūniams informacinio, skaitmeninio laiko verpetams mūsų sąmonėse vis dažniau užgimsta šventės-nelaikšės? Kad apytuštis yra ir tarp jų pralekiantis mūsų laikas, užtat, atšventę dar vieną ir dar vieną progą, jaučiamės ne šimteriopai praturtėję, o šimteriopai nuskurdę, išsišvaistę? Kiek daug mūsų šventėms reikia, kiek šimtų milijonų... Barstom barstom, bet ar dygsta? Gal tik iš kažkelinto. Dauguma byra į nesustabdomą rinkos malūną, o tik vienas kitas tenka kūrybos žemei ir gali taip šimteriopai užderėti, kaip yra buvę laikais lietuvių kovos dėl kultūros, ką liudijo Vaižgantas savo „Pragiedruliuos“. Paprastas, nerinktinis, draudžiamas žodis taip užsisėjo, kad vos spėta rinkti jo vaisius.
6 Ne vieną kartą teko išgirsti: kaip puikiai būtume galėję atšvęsti, jei ne krizė. Taip, Lietuvoje šiemet užgeso daugybė svarbių planų ir gerų vilčių, bet ir nebūtinų idėjų, gimdytų susiviliojus pinigais ir regimybėmis, o ne šventės turiniu. Regime, kaip lengvai išskysta ir išsivadėja pasaulinio masto sumanymai, kokie nebesvarbūs valstybės ir sumanytojų duoti pasižadėjimai. Laikas prieš minint Lietuvos Tūkstantmetį daugumai rodėsi labai greitas ir skubinantis kažką vytis, nepraleisti progos – ir visur pasipylė brangūs, tačiau reti audeklai be tvirtų metmenų. Bet prieš didelę šventę laikas turi būti labai labai lėtas. Kone sustoti. Taip ir atsitiko – nepaisant daugumos norų ir pageidavimų.
7 Šį natūralų sustojimą pavadinome krize turbūt todėl, kad jis nedera su lekiančio laiko samprata, vyraujančia daugumos sąmonėse. Iš lekiančio laiko atsiranda tikėjimas, kad ir dabartinė krizė išnyks greitai ir be pėdsako. Kad šitas truputį prablaivinęs laiko sulėtėjimas bus tik trumpa pauzelė prieš dar greitesnes „Formulės“ lenktynes. Ir kad vėl bus daug naujų progų švęsti, rodytis prieš kameras, švaistytis ir didžiuotis nesukūrus nieko išliekamo. Ne, daug kam norisi kuo skubiau grįžti į svaiginančiom apsukom besisukantį laiką, nuo netikrumo toliau gelbėtis netikrovėmis. Svarbiausia – kad tik netektų išgyventi itin lėto, gamtiško brendimo, kad visur ir visada būtų amžina šventė, pakilimas, lėkimas, klimato atšilimas, kol galiausiai liks išpustyta dykra ir dangoraižių akmenys...
8 Didelė ir tikra šventė – Lietuvos vardo tūkstantmečio minėjimas – susiduria su mūsų laiko pagimdytomis netikrovėmis. Įspūdinga, kad šią vasarą išties galėjo įsikūnyti šimtmetį brandintos svajonės, kurioms nereikėjo jokių perdėtų reklamos kampanijų – visų pirma Nacionalinė dailės galerija, dar XX a. pradžioje gimusi M. K. Čiurlionio ir kitų dailininkų mintyse. Į gerus renginius ir parodas Vilniaus gatvėse ir muziejuose per visą vasaros naktį plūsta žmonės ir būnant tarp jų savaime išgaruoja mintis, kad menas Lietuvoje reikalingas tik saujelei kultūros elito. Tūkstantmečiui išleistos puikios paveldo ir mokslo knygos. Ir tai tikrai vyksta – kaip demokratiška ir organiška Lietuvos kultūros ir valstybės šventė, kurios nepajutęs ir neįsijautęs praleistumei svarbią laiko grandį. Kad ir ką sakytumėm, esame subrandinti šitai šventei pirmiausia todėl, kad seniai pasiilgę ir išsipasninkavę oraus Lietuvos valstybės gyvenimo, tikros kultūros, autentiško meno. Tačiau negalima nematyti ir to, kiek apie šią šventę sukasi netikrovių, traukiančių išoriniu didingumu, reginio pompastika, investicijų svoriu ar reklaminės akcijos įtaiga. Kiek realios autentikos yra pakliuvę į šitų netikrovių nelaisvę, palaidota po silikatiniais blokais pačioje Vilniaus širdyje. Kiek vykdoma politinių ir verslo planų, iš viršaus pabaltintų dėmesio Tūkstantmečiui ar Vilniui dažais. Ir todėl nepasitraukia klausimas: kaip pajusti tikrąją mūsų šventės esmę, į ką įsijausti, kad savo viduje nebūtum apgautas? O tai jau būtų didžiausias pralaimėjimas.
9 Lietuvos vardo tūkstantmečio šventės prasmę galima interpretuoti dvejopai. Dėl šventojo Brunono žmogžudystės Lietuva pateko į lotynišką raštą, buvo įvardyta krikščioniškoje Europoje. Galima akcentuoti būtent pasirodymą Europai, nesvarbu, kokiu pavidalu. Šiandien tai vadinama „skandalo taktika“. Jeigu tai švenčiame, mums svarbu ir šiandien pirmiausia pasirodyti, būti regimiems ir minimiems Europos politikų, įžymybių, televizijų. Švęsti, kad pamatytų, – nesvarbu ką. Ir nesvarbu, kaip mus pamatę pavadins. Bet jei Brunono istoriją suvoktume kaip akimirką, kai archajiškas Lietuvos pasaulis nebegalėjo būti vadinamas bet kaip, raštininkų iškraipytais ar pramanytais genčių vardais, o tik tikruoju vardu, ištvėrusiu amžius, – gal tada švęstume to tikrojo vardo tvermės, o ne pasirodymo ar atrodymo šventę.
10 Reikia būti, kad būtumėm vadinami tikruoju savo vardu dar tūkstantmečius.
1. 1–2 pastraipose autorius kalba apie du, jo požiūriu, netinkamus dalyvavimo šventėje tikslus. Suformuluokite juos.
2.1. 3 pastraipoje autorius lygina dvejopus savo išgyvenimus. Trumpai apibūdinkite juos, išryškindami skirtingumą.
2.2. Išrašykite po vieną metaforą, nusakančią minėtus išgyvenimus.
1)
2)
3. Suformuluokite 1–3 pastraipų pagrindinę mintį.
4. Paaiškinkite, kokiu tikslu autorius cituoja ir aptaria Jurgio Baltrušaičio poeziją.
5. Remdamiesi 4–5 pastraipomis, paaiškinkite, kokias šventes autorius vadina
nelaikšėmis.
6. 5 pastraipos pabaigoje užsimenama apie kelis lietuvių kultūros istorijos faktus. Nurodykite du.
1)
2)
7. 5 pastraipoje, kalbėdamas apie dabartines šventes, autorius pasitelkia žemdirbiškos kultūros įvaizdžius. Išrašykite vieną tokį įvaizdį (1) ir paaiškinkite jo prasmę (2).
8.1. Kaip – teigiamai ar neigiamai – autorius vertina krizę (6–7 pastraipos)?
8.2. Glaustai paaiškinkite, kodėl taip vertina.
9. Remdamiesi 8 pastraipa, pateikite 3 argumentus, kuriais autorius pagrindžia
Lietuvos vardo tūkstantmečio šventės tikrumą. Atsakymus formuluokite savais žodžiais.
10. Šiandienos aktualijas autorius apibendrina iki esminių būties klausimų. Nurodykite visame tekste aptariamą aktualiją (1) ir su ja siejamą būtiškąją problemą (2).
11. 10 pastraipoje autorius kartoja šiek tiek pakeistą teksto pavadinimą.
11.1. Nurodykite, kas pakeista kalbinės raiškos požiūriu.
11.2. Paaiškinkite, kaip dėl to pakinta sakinio prasmė.
12. Remdamiesi visu tekstu, atsakykite, kaip reikia būti, kad tikruoju vardu vadintų.
|
|
|
Žinutė parašyta:
2010-06-01
12:21:19
| Nuoroda
Mindaugas Kvietkauskas
KAD TIKRUOJU VARDU VADINTŲ
1 Keistas šiuolaikinio žmogaus klausimas – kaip pajusti ir patirti šventę? Ją gali skelbti televizijos, įtikinėti jos buvimu gali visi politikai ir žymūs asmenys, jai gali būti skirti festivaliai ir rūmų statybos, tačiau labai dažnai šventė ateina ir praeina kaip dar vienas reginys, prie kurių kaitos esame visiškai prijunkę. Pakanka atsisėsti prie televizoriaus ir žiūrėti, kaip sukasi dar viena šventės ar kampanijos mašina... Nesijauti blogai, jei neįsijauti.
2 Mūsų didžiosios šventės vis labiau skirtos stebėti, o ne patirti. Visos, įskaitant religines ir šeimos (tai baisu suvokti). Nebėra švenčių be stebinčios kameros akies. Jeigu jų niekas nemato, jų nėra; svarbiausia, kad atvyktų televizija. Gal iš čia ir švenčių reliatyvumo įspūdis, kurio niekaip nepavyksta atsikratyti – o norėtųsi. Ne paslaptis, kad daugybė jų atsiranda pirmiausia iš noro pasirodyti visai Europai, Lietuvai ar bent visai giminei, bet ne iš noro švęsti sąmone, tikrais pojūčiais, įsigyventi.
3 Kas kartą, kai pažiūri į Vilnių nuo Išganytojo kalvos1 , širdis sušyla. Nieko daugiau nereikia. Bet koks turėtum būti naivus, jeigu bandytum įsijausti į Vilniaus – Europos kultūros sostinės – šventę. Ne todėl, kad tau nebūtų svarbus Vilnius, jo ypatingoji tradicija ir Lietuvos pripažinimas tarp Europos valstybių. Racionaliai jos reikšmę puikiai supranti. Gali dalyvauti jos programose. Bet tik todėl, kad toji šventė tokia programinė, regininė, nežinai, kuo savo širdį kūrenti, kai Rotušės aikštėj žiūri į „ledinį baroką“2 . Nebūtų – ir nereiktų. Bet ko gi tada mums reikia, kad iš tiesų švęstume?
4 Po žiemos vargų karčių Aš pavasarį švenčiu... Laukiu tolimų svečių...
Šalčiai, pusnys – praeity, Nes kaitros diena arti, Saulės pirmgimė marti...
Didį kraitį ji atneš – Žemės globį ar bemaž Visa, ko ilgėjaus aš...
Ir ko buvo negana, – Šimteriopai bus pilna Suliepsnojusi diena...
Jurgio Baltrušaičio „Pavasario dainos“ fragmente – vienas iš jo cikliškai pasikartojančių motyvų: būties pilnatvė turi būti pelnoma, kantriai pripildoma. Šventė ateina tik iškentus laukimo laiką kartu su žeme-žiemkente, išgyvenus monotonišką ir sunkų buvimą, audžiamą vienodų ir nepabaigiamų būties ritmų. Laiko audekle neturi trūkti nė vienos gijos. Kad patirtumei šventės palaimą, reikia ištverti stoką ir tuomet savo tvarumu nusipelnyti šimteriopo atpildo. „Todėl, priverkus žemės ašaruvę, / Atpildo saulės drąsiai lauk, lietuve, – / Nevysta, ką tu ilgus amžius gynei, / Ir tvarūs tavo kryžiai ąžuoliniai...“ („Motina žemė“). Taip, tai labai lėta, labai nešiuolaikiška, žemdirbiška tikėjimo ir kultūros logika: rato nepaskubinsi, kiekvienas jo tarpsnis turi praeiti iki galo, sunkiai girgždėdamas pasisukti ant nepajudinamos ašies. Tikrasis gyvenimas, kentėjimas ir džiaugsmas niekur neskuba. Kiekvienas žiedas – iš žemės vargo ir labai lėto, kantraus ir nematomo augimo. Kiekvienas, net ir pats tobuliausias kultūros artefaktas3 turi būti patikrintas žemišku jo tvarumu.
1 Išganytojo kalnas Subačiaus gatvėje su barokine bažnyčia ir buvusio misionierių vienuolyno komplekso pastatais.
2 ,,Ledinis Vilniaus barokas“ – vienas iš Vilniaus – Europos kultūros sostinės projektų.
3 Artefaktas – nenatūralus / dirbtinis procesas arba darinys.
5 Ar neatrodo, kad daugybė mūsų švenčių švenčiamos per greit, tarytum neištvėrus? Kad sukantis visiškai bekūniams informacinio, skaitmeninio laiko verpetams mūsų sąmonėse vis dažniau užgimsta šventės-nelaikšės? Kad apytuštis yra ir tarp jų pralekiantis mūsų laikas, užtat, atšventę dar vieną ir dar vieną progą, jaučiamės ne šimteriopai praturtėję, o šimteriopai nuskurdę, išsišvaistę? Kiek daug mūsų šventėms reikia, kiek šimtų milijonų... Barstom barstom, bet ar dygsta? Gal tik iš kažkelinto. Dauguma byra į nesustabdomą rinkos malūną, o tik vienas kitas tenka kūrybos žemei ir gali taip šimteriopai užderėti, kaip yra buvę laikais lietuvių kovos dėl kultūros, ką liudijo Vaižgantas savo „Pragiedruliuos“. Paprastas, nerinktinis, draudžiamas žodis taip užsisėjo, kad vos spėta rinkti jo vaisius.
6 Ne vieną kartą teko išgirsti: kaip puikiai būtume galėję atšvęsti, jei ne krizė. Taip, Lietuvoje šiemet užgeso daugybė svarbių planų ir gerų vilčių, bet ir nebūtinų idėjų, gimdytų susiviliojus pinigais ir regimybėmis, o ne šventės turiniu. Regime, kaip lengvai išskysta ir išsivadėja pasaulinio masto sumanymai, kokie nebesvarbūs valstybės ir sumanytojų duoti pasižadėjimai. Laikas prieš minint Lietuvos Tūkstantmetį daugumai rodėsi labai greitas ir skubinantis kažką vytis, nepraleisti progos – ir visur pasipylė brangūs, tačiau reti audeklai be tvirtų metmenų. Bet prieš didelę šventę laikas turi būti labai labai lėtas. Kone sustoti. Taip ir atsitiko – nepaisant daugumos norų ir pageidavimų.
7 Šį natūralų sustojimą pavadinome krize turbūt todėl, kad jis nedera su lekiančio laiko samprata, vyraujančia daugumos sąmonėse. Iš lekiančio laiko atsiranda tikėjimas, kad ir dabartinė krizė išnyks greitai ir be pėdsako. Kad šitas truputį prablaivinęs laiko sulėtėjimas bus tik trumpa pauzelė prieš dar greitesnes „Formulės“ lenktynes. Ir kad vėl bus daug naujų progų švęsti, rodytis prieš kameras, švaistytis ir didžiuotis nesukūrus nieko išliekamo. Ne, daug kam norisi kuo skubiau grįžti į svaiginančiom apsukom besisukantį laiką, nuo netikrumo toliau gelbėtis netikrovėmis. Svarbiausia – kad tik netektų išgyventi itin lėto, gamtiško brendimo, kad visur ir visada būtų amžina šventė, pakilimas, lėkimas, klimato atšilimas, kol galiausiai liks išpustyta dykra ir dangoraižių akmenys...
8 Didelė ir tikra šventė – Lietuvos vardo tūkstantmečio minėjimas – susiduria su mūsų laiko pagimdytomis netikrovėmis. Įspūdinga, kad šią vasarą išties galėjo įsikūnyti šimtmetį brandintos svajonės, kurioms nereikėjo jokių perdėtų reklamos kampanijų – visų pirma Nacionalinė dailės galerija, dar XX a. pradžioje gimusi M. K. Čiurlionio ir kitų dailininkų mintyse. Į gerus renginius ir parodas Vilniaus gatvėse ir muziejuose per visą vasaros naktį plūsta žmonės ir būnant tarp jų savaime išgaruoja mintis, kad menas Lietuvoje reikalingas tik saujelei kultūros elito. Tūkstantmečiui išleistos puikios paveldo ir mokslo knygos. Ir tai tikrai vyksta – kaip demokratiška ir organiška Lietuvos kultūros ir valstybės šventė, kurios nepajutęs ir neįsijautęs praleistumei svarbią laiko grandį. Kad ir ką sakytumėm, esame subrandinti šitai šventei pirmiausia todėl, kad seniai pasiilgę ir išsipasninkavę oraus Lietuvos valstybės gyvenimo, tikros kultūros, autentiško meno. Tačiau negalima nematyti ir to, kiek apie šią šventę sukasi netikrovių, traukiančių išoriniu didingumu, reginio pompastika, investicijų svoriu ar reklaminės akcijos įtaiga. Kiek realios autentikos yra pakliuvę į šitų netikrovių nelaisvę, palaidota po silikatiniais blokais pačioje Vilniaus širdyje. Kiek vykdoma politinių ir verslo planų, iš viršaus pabaltintų dėmesio Tūkstantmečiui ar Vilniui dažais. Ir todėl nepasitraukia klausimas: kaip pajusti tikrąją mūsų šventės esmę, į ką įsijausti, kad savo viduje nebūtum apgautas? O tai jau būtų didžiausias pralaimėjimas.
9 Lietuvos vardo tūkstantmečio šventės prasmę galima interpretuoti dvejopai. Dėl šventojo Brunono žmogžudystės Lietuva pateko į lotynišką raštą, buvo įvardyta krikščioniškoje Europoje. Galima akcentuoti būtent pasirodymą Europai, nesvarbu, kokiu pavidalu. Šiandien tai vadinama „skandalo taktika“. Jeigu tai švenčiame, mums svarbu ir šiandien pirmiausia pasirodyti, būti regimiems ir minimiems Europos politikų, įžymybių, televizijų. Švęsti, kad pamatytų, – nesvarbu ką. Ir nesvarbu, kaip mus pamatę pavadins. Bet jei Brunono istoriją suvoktume kaip akimirką, kai archajiškas Lietuvos pasaulis nebegalėjo būti vadinamas bet kaip, raštininkų iškraipytais ar pramanytais genčių vardais, o tik tikruoju vardu, ištvėrusiu amžius, – gal tada švęstume to tikrojo vardo tvermės, o ne pasirodymo ar atrodymo šventę.
10 Reikia būti, kad būtumėm vadinami tikruoju savo vardu dar tūkstantmečius.
klausimai
1. 1–2 pastraipose autorius kalba apie du, jo požiūriu, netinkamus dalyvavimo šventėje tikslus. Suformuluokite juos.
2.1. 3 pastraipoje autorius lygina dvejopus savo išgyvenimus. Trumpai apibūdinkite juos, išryškindami skirtingumą.
2.2. Išrašykite po vieną metaforą, nusakančią minėtus išgyvenimus.
1)
2)
3. Suformuluokite 1–3 pastraipų pagrindinę mintį.
4. Paaiškinkite, kokiu tikslu autorius cituoja ir aptaria Jurgio Baltrušaičio poeziją.
5. Remdamiesi 4–5 pastraipomis, paaiškinkite, kokias šventes autorius vadina nelaikšėmis.
6. 5 pastraipos pabaigoje užsimenama apie kelis lietuvių kultūros istorijos faktus. Nurodykite du.
1)
2)
7. 5 pastraipoje, kalbėdamas apie dabartines šventes, autorius pasitelkia žemdirbiškos kultūros įvaizdžius. Išrašykite vieną tokį įvaizdį (1) ir paaiškinkite jo prasmę (2).
8.1. Kaip – teigiamai ar neigiamai – autorius vertina krizę (6–7 pastraipos)?
8.2. Glaustai paaiškinkite, kodėl taip vertina.
9. Remdamiesi 8 pastraipa, pateikite 3 argumentus, kuriais autorius pagrindžia
Lietuvos vardo tūkstantmečio šventės tikrumą. Atsakymus formuluokite savais žodžiais.
10. Šiandienos aktualijas autorius apibendrina iki esminių būties klausimų. Nurodykite visame tekste aptariamą aktualiją (1) ir su ja siejamą būtiškąją problemą (2).
11. 10 pastraipoje autorius kartoja šiek tiek pakeistą teksto pavadinimą.
11.1. Nurodykite, kas pakeista kalbinės raiškos požiūriu.
11.2. Paaiškinkite, kaip dėl to pakinta sakinio prasmė.
12. Remdamiesi visu tekstu, atsakykite, kaip reikia būti, kad tikruoju vardu vadintų
|