Tuo tarpu, kai kažkam dangus atrodo tolimas ir nepasiekiamas, kiti kasdien jį raižo didesniais ar mažesniais orlaiviais. Kai kurie sako, jog piloto darbas – tai svajonių darbas viliojantis kelionėmis aplink pasaulį, kvapą gniaužiančiais vaizdais pro piloto kabinos langą, aplinkinių akį traukiančia uniforma, bei unikaliomis profesijos galimybėmis.
Komercinio piloto licencija
Bet viskas nuo pradžių. Norint dangų skrosti plieniniais paukščiais – būtina įgyti piloto licenciją. Skraidinsite turistus apsižvalgyti virš Trakų pilies ar pilotuosite Airbus‘o orlaivį iš vienos Europos sostinės į kitą? Minėtais atvejais tokiems skrydžiams mėgėjo licencijos nepakaks – kilti į dangų komerciniais tikslais galėsite tik turėdami komercinio piloto licenciją.
„Tiesiausias kelias į piloto kabiną – intensyvūs integruoti oro transporto piloto licencijos (ATPL) kursai, kuriuos baigus įgyjama komercinio piloto licencija. Per apie 18 mėnesių trunkančius pradinius pilotų mokymus būsimieji aviatoriai ne tik išmoksta teorinius dalykus, bet ir praktikuojasi, skraidydami vienmotoriais bei dvimotoriais lėktuvais,“ – pasakoja Vaida Eičinienė, projekto „Tapk pilotu“ vadovė.
Komercinės piloto licencijos įgijimas – tik durys į įvairiapusį aviacijos pasaulį. Ar skraidysite didžiaisiais keleiviniais ar kroviniais lėktuvais, reguliarius ar užsakomuosius skrydžius vykdančiose oro linijose, o gal tapsite privačių lėktuvų pilotu ir skraidinsite garsenybes ir turtuolius? Viskas priklauso nuo jūsų pasirinkimų ir sprendimų.
Skirtingi regionai – skirtingos reguliacijos
Piloto profesija neturi geografinių ribų – griežtos reguliacijos ir taisyklės iš esmės padaro piloto veiklą pritaikomą visame pasaulyje. Bendrai aviaciją reglamentuoja ICAO – Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija, kuri diktuoja visame pasaulyje galiojančius standartus ir taisykles. Tačiau kiekviename regione papildomai dar veikia to regiono aviaciją reguliuojanti organizacija, atsakinga už aviacijos saugą, reguliacijų kūrimą, diegimą ir atnaujinimą. Nuo to, kokiame regione pilotas mokysis, priklauso, kokią licenciją pilotas įgis, o tai reiškia ir kokiose šalyse pilotas galės skraidyti.
Geografiniu požiūriu, plačiausiai pripažįstamos Europos aviacijos saugumo agentūros (EASA) patvirtintos komercinių pilotų licencijos, kurios galioja ne tik visose ES šalyse, bet ir daugelyje šalių Azijoje, Vidurio Rytuose, Afrikoje ir Pietų Amerikoje. O štai Šiaurės Amerikoje pilotai skraido su Federalinės aviacijos administracijos (FAA) patvirtintomis licencijomis. Ar FAA patvirtintos komercinių pilotų licencijos galioja kitose šalyse? Taip, jos galioja JAV bei tokiose šalyse kaip Panama, Kataras ir kai kurios Azijos regiono šalys. Todėl prieš pradedant piloto studijas reikėtų numatyti, kuriame pasaulio regione planuojama karjera. Visgi norams ar galimybės pasikeitus, pilotai turi galimybę konvertuoti savo turimą licenciją iš vieno regiono į kitą.
Papildoma kvalifikacija – naujos galimybės
Egzistuoja apie šimtas skirtingų orlaivio tipų, kokio orlaivio piloto kėdėje sėdėsite, priklausys nuo jūsų pasirinktos ir įgytos tipo kvalifikacijos (angl.k. Type Rating). Tipo mokymų metu kiekvienas pilotas išmoksta valdyti konkretaus tipo orlaivį ir įgyja kvalifikaciją valdyti būtent to, pavyzdžiui Airbus A320, tipo orlaivį.
Kaip pilotai nusprendžia, kokio tipo orlaiviu skraidyti? Rinkdamiesi orlaivio tipą, pilotai apsvarsto daugybę kintamųjų, darančių įtaką jų sprendimui. Vienas tokių – regiono, kuriame planuoja dirbti, tendencijos. Kiekvieno piloto pasirinkimas, ar skristi populiariausiais orlaivių tipais, pavyzdžiui, Boeing 737 ar Airbus A320, o gal pasirinkti mažiau populiarų tipą ir išsiskirti turima specifinio tipo kvalifikacija. Ne ką mažiau pilotui svarbu pasidomėti būsimųjų darbdavių – oro bendrovių – valdomu orlaiviu parku. Priklausomai nuo to, ar norėsite dirbti oro linijose, ar pilotuoti mažus privačius orlaivius, o gal – krovininius, tipo kvalifikacija taip pat gali skirtis.
Populiaraus tipo kvalifikacija įgyta, laikas darbo pokalbyje sužavėti oro linijų atstovus. Norite įgyti pranašumą įsidarbindami? Mokykitės, praplėskite savo gebėjimus ir įgykite dar vieno orlaivio tipo kvalifikaciją. Tuomet galėsite valdyti dviejų ar kelių tipų orlaivius.
Karjeros laiptelis aukštyn – į kapitono kėdę
Pilotas, savo karjerą pradeda dirbdamas antrojo piloto pozicijoje. Aviacijoje piloto patirtis skaičiuojama skrydžio valandomis – daugiau skrydžio valandų reiškia daugiau patirties.
Sukaupus atitinkamą skraidymo valandų kiekį, pilotas gali kandidatuoti į kapitono poziciją. Oro linijos kelia bent 500 skrydžio valandų patirties reikalavimą antrajam pilotui, dar tik pradedančiam savo karjerą. O štai kandidatui į kapitono poziciją gali tekti sukaupti apie 3000 skrydžio valandų.
Sukaupus kapitono pozicijai užimti reikalingas valandas beliks papildyti savo kvalifikaciją specialių mokymų pagalba. Jų metu vertinami tiek techniniai kandidato įgūdžiai, tiek ir asmeninės savybės, svarbios šiai pozicijai – ryžtingumas, komunikabilumas, planavimo įgūdžiai. Sėkmingai baigęs kursus ir oro linijų įvertintas teigiamai pilotas gali prisiimti daugiau atsakomybės ir pradėti dirbti aukštesnėje pozicijoje.
Skrydžių instruktoriaus darbo perspektyvos
Viena iš piloto darbo alternatyvų – instruktoriaus karjera. Priklausomai nuo patirties, instruktoriaus darbo kryptis skirsis. Vieni pilotai pasirenka dėstyti teorijos kursą pilotų pradinio rengimo kursuose, kiti moko praktikos ir kyla į dangų kartu su studentais, o treti dėsto tipo kvalifikacijos kursuose ir „skraido“ realaus skrydžio treniruoklyje.
Priklausomai nuo to, ar instruktorius ruošiasi dėstyti teoriją, praktinį skraidymą ar tipo kvalifikacijos kursą, reikalavimai jo kvalifikacijai ir patirčiai kiekvienu atveju skirsis, tačiau visiems privaloma išklausyti atitinkamą kvalifikacijos kėlimo kursą.
Būsimuosius pilotus rengiantys specialistai ne tik gerbiami ir vertinami, bet ir paklausūs. Sparčiai besivystanti aviacijos industrija diktuoja didžiulį pilotų poreikį. Anot vieno iš lyderiaujančių orlaivių gamintojo „Airbus“ duomenimis iki 2035 metų pasaulyje trūks 617 000 naujų pilotų, kuriuos, be abejonės turės apmokyti patyrę instruktoriai. Priklausomai nuo instruktoriaus patirties, kvalifikacijos, dėstomų dalykų bei regiono instruktorių atlygis vidutiniškai svyruoja nuo 26 iki 96 tūkstančių eurų per metus. O štai itin paklausių orlaivių tipų instruktoriai gali uždirbti ir 500 еurų už vieną darbo valandą.
Žinios naudingos ir ant žemės
Anot minėtojo „Airbus“, oro transporto rinka per paskutinį dešimtmetį išsiplėtė 60%. Vienas didžiausių orlaivių gamintojų suskaičiavo, kad 2017 m. oro transportą kelionėms rinkosi daugiau nei 4,1 milijardo keliautojų, o štai tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) prognozuoja, kad 2037 m. keliones lėktuvais rinksis daugiau nei 8,2 milijardo keleivių. Padvigubėjusi aviacijos rinka per ateinančius 20 metų sukurs daugiau nei 100 milijonų darbo vietų visame pasaulyje.
Piloto patirtis, aviacinės žinios, rinkos pažinojimas iš vidaus yra vertingos ir geidžiamos darbuotojo savybės aviacijos versle, todėl nenuostabu, jog dažnai pilotas pasuka ir šiuo karjeros keliu. Aviaciniai mokymų centrai, oro linijos, įvairios su aviacija susijusios kompanijos – jie įsidarbina ne tik aviacinio personalo mokymų srityje, bet taip pat prisiima ir administracinės ar vadybinės krypties pareigas ir įgalindami savo vertingą patirtį padeda vystyti verslą aviacijoje.
Partnerių turinys.