Straipsniai
Atgal
Subkultūroms mokykloje STOP?
2009-11-04

Juodi masyvūs kerzai, drąsiai praplėšyti džinsai, ant džinsų kabanti milžiniška grandinė, valiūkiškai suvelta žalios spalvos skiauterė, „tuneliai ausyse“ intriguoja ar atstumia? Verčia žavėtis ar kelia vien tik neigiamas emocijas? Ar apranga leidžia spręsti apie žmogaus intelektą? Ar mokykla yra ta vieta, kuri skatina stilių įvairovę ir neriboja savito jaunuolio stiliaus?


Jaunuolis Gediminas, „prijaučiantis“ gotų stiliui, teigia, jog mokytojai labai konservatyviai nusiteikę prieš kitaip atrodančius moksleivius. Pedagogams tokie auklėtiniai atrodo apgailėtinai. Jie mano, jog tokie paaugliai savo intelekto stoką bando kompensuoti ekstravagantiška išvaizda. Anot jų, mokykla nėra ta vieta, kurioje derėtų demonstruoti savo originalumą.

Gediminas taip drąsiai kalba, nes pats „savo kailiu“ patiria mokytojų neteisybę. Vos tik jaunuolis įžengia pro mokyklos duris, iš karto sulaukia veriančių pedagogų žvilgsnių. Dėl to, žinoma, nukenčia ir mokslai. Mokytojai prisigalvoja įvairiausių priežasčių, kodėl Gediminui reikėtų sumažinti pažymį. Anot vaikino, pedagogai visiškai netoleruoja netradicinės nuomonės. Mokykloje yra žlugdomas mokinių kūrybiškumas ir savitumas.

Po tokio drąsaus pareiškimo negalėjau nepaklausti ir mokytojų nuomonės apie iššaukiančią jaunuolių išvaizdą. Viduje kirbėjo viltis, jog atsiras nors vienas pedagogas, kuris bus nusiteikęs tolerantiškai. Ir atsirado.

Apklaustoji lietuvių kalbos mokytoja netgi labai gerbia ir didžiuojasi, jog mokykloje yra kitaip atrodančių jaunuolių. Kiek jai teko susidurti su tokiais moksleiviais, anot jos, visi jie yra labai išprusę, apsiskaitę bei kupini originalių minčių ir idėjų. Beje, pedagogė pabrėžė, jog tokie mokiniai skaito žymiai daugiau knygų. Jie bando suprasti ir atrasti save. O kada daugiau tai padaryti, jei ne mokykloje? Juk jaunystė – ieškojimų, naujų atradimų metas. Mokykla kaip tik turėtų skatinti moksleivius ieškoti savito stiliaus.

Kalbinta istorijos mokytoja „mūru stojo“ už pankus, metalistus, gotus, skustagalvius ir kitų subkultūrų atstovus. Dėl didžiulio noro išsiskirti iš aplinkos, šokiruojančios savo išvaizdos jaunuoliai susilaukia žmonių, ypač vyresnių, nepasitikėjimo bei neigiamo vertinimo.

Problema ta, jog nebandoma įsigilinti į subkultūros atstovų propaguojamas vertybes. Nebandoma suprasti jų gyvenimo filosofijos. Viskas yra suvokiama, tik kaip kvailas jaunystės maištas prieš vėjo malūnus. Minėta istorijos mokytoja yra tokia tolerantiška todėl, jog pati jaunystėje buvo pankė. Tai matyti ir dabar. Kerzai, kurie skaičiuoja ne vienerius metus, išduoda „kreizovą“ pedagogės charakterį. Daugybė auskarų ausyse rodo, jog ši moteris mėgsta šokiruoti bei stebinti kitus. Mokytoja akcentavo ir tai, jog ekstravagantiškos išvaizdos jaunuoliai, dažniausiai labai gerai išmano istoriją. Žino daugiau nei parašyta mokyklos vadovėliuose.

Iš smalsumo nutariau užduoti keletą klausimų ir tikybos mokytojai. Visai nenustebau, kai ji tiesiogine to žodžio prasme pradėjo „varyti“ ant kitaip atrodančių moksleivių. Nevalos, nemandagūs, nelankantys pamokų, be jokios vidinės atsakomybės jaunuoliai. Tokias „pagyras“ žėrė kalbinta tikybos mokytoja.

Ji niekaip nesuprantanti, kaip netvarkingai apsirengęs jaunuolis, nešiojantis skiauterę ir turintis daug auskarų, gali turėti nors kiek smegenų. Dar labiau ji pyko ant gotų subkultūros. Savaime suprantama, juk gotai aukština ir kalba apie anapusinį pasaulį ir mirtį. Anot jų, pasaulis valdomas magiškų dėsnių, todėl jiems priešintis yra beprasmiška. Tai itin „kertasi“ su tikybos mokytojos propaguojamomis vertybėmis.

Toks pats scenarijus buvo ir su kitais apklaustaisiais mokytojais. Visi jie kaip susitarę tvirtino tą patį. Kitaip atrodantys moksleiviai jiems nekelia jokio susižavėjimo bei pasitikėjimo. Mokykla yra švietimo institucija, o ne madų šou. Būtent madomis jie pavadino subkultūros atstovų propaguojamą stilių.

Subkultūros aukso amžius mokyklose dar neišaušo. Galbūt tam nėra tinkamas metas? Juokinga, bet savita jaunuolio išvaizda nėra demokratinės valstybės atributas. Tai pedagogų, moksleivių, o gal pačios švietimo sistemos problema? Palieku spręsti Jums.

Austė Jonaitytė

Foto
Komentarai