Praeitą savaitę Seime svarstytas Kūno kultūros ir sporto įstatymo pakeitimo projektas, kurio vienas iš numatomų pakeitimų - kūno kultūros dalyką mokyklose vertinti tik pažymiu, uostamiestyje sukėlė audringas diskusijas. Dauguma kalbintų švietimo bendruomenės atstovų nemano, kad tai - tinkamiausia priemonė paskatinti mokinius daugiau judėti.
"Visose formaliojo švietimo programas vykdančiose įstaigose kiekvienais mokslo metais mokinių fizinis parengtumas testuojamas, pasiekimai vertinami pažymiais", - rašoma naujos redakcijos įstatymo projekte. Politikų manymu, tokie pakeitimai priverstų mokinius daugiau sportuoti.
Uostamiesčio pedagogai pažymi, kad pagrindinis kūno kultūros pamokų tikslas - fiziškai aktyvios gyvensenos poreikio ir įgūdžių formavimas, o vertinimas pažymiais ne vienam, ypač silpnesniam mokiniui, gali duoti atvirkštinį rezultatą - ilgam laikui, jei ne visam gyvenimui, atimti norą sportuoti.
Dabar galiojančiuose bendruosiuose ugdymo planuose numatyta, kad mokinių pasiekimai kūno kultūros pamokose gali būti vertinami pažymiu arba įskaita priklausomai nuo mokyklos bendruomenės pasirinkimo.
Klaipėdos savivaldybės administracijos vyr. specialistė Irma Bartninkienė pasakojo, kad šiuo metu uostamiesčio mokyklose mokiniai vertinami įvairiai: vienos klasės pageidauja įskaitų, kitos - pažymių.
"Net jei visa klasė vertinama pažymiui, paruošiamosios grupės mokinys gali pasirinkti įskaitą", - apie liberalią tvarką pasakojo specialistė.
Jos manymu, kur kas daugiau naudos nei privalomas vertinimas pažymiu atneštų dabar esamos įstatymo nuostatos, kad per savaitę mokiniai turėtų ne mažiau nei 3 kūno kultūros pamokas, įgyvendinimas.
"Deja, mūsų ugdymo planai to nenumato. Yra parašyta, kad turi vykti 2 privalomos kūno kultūros pamokos, o trečioji - laisvai pasirenkama, bet yra labai mažai mokyklų, kur mokiniai turi 3 pamokas", - apgailestavo I. Bartninkienė.
"Gerai kaip yra"
Stasys RUIBA, Vytauto Didžiojo gimnazijos direktorius
Mūsų gimnazijos pirmokai ir antrokai kūno kultūros pamokose vertinami tik pažymiais, o vyresnieji renkasi - pažymiu arba įskaita. Pastebime, kad dauguma vis dėlto nori pažymio, nes dabar reikalavimai pamokose lyginant su buvusiais sovietmečiu - minimalūs, tad vis tiek visi gauna devintukus arba dešimtukus, vidurkiai dėl to nenukenčia. Mūsų gimnazijoje tikrai sudarytos sąlygos sportuoti - yra erdvi salė, kas nori, gali eiti į baseiną, turime stadioną, kurį, tiesa, kad atitiktų standartus, dar reikia praplėsti. Masinio vengimo lankyti kūno kultūros pamokas tikrai nepastebiu. Jei vaikas kokią dieną negali sportuoti - kalbu ypač apie merginas, tai ir pats mokytojas tai mato, dėl to jokių problemų nekyla.
"Blogas pažymys gali sužlugdyti"
Virginija KAZAKAUSKIENĖ, Klaipėdos savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjo pavaduotoja
Manau, privalomas vertinimas pažymiu prieštarautų Švietimo įstatymui, tada tektų ir jį keisti? Labai dviprasmiška situacija. Abejoju, ar pažymys labai jau sudrausmins mokinius ar juos motyvuos. Juk tie, kas nori, ir taip juda. Bet yra vaikų, kurie net norėdami nė tų minimalių normatyvų neišpildys. O jei kiti dalykai jam sekasi puikiai, tik kūno kultūros pažymys bus žemas - įsivaizduojate, kokia jam psichologinė trauma? Blogas pažymys vaiką gali sužlugdyti. Vertinti mokinį pagal individualią pažangą, kaip rekomenduojama, nėra lengva, tad vis dėlto dažniausiai mokytojai vertina visus pagal bendrai pasirinktus kriterijus. Ir dabar yra, kad mokiniams neįskaito kūno kultūros. Aiškinamės, dėl kokių priežasčių. Deja, būna, kad mokytojai imasi griežčiausių priemonių vien dėl to, kad mokinys pamiršta atsinešti kūno kultūros aprangą ar pavėluoja į pamoką.
"Vertiname tik pažymiais"
Virginija MARGIENĖ, "Žemynos" gimnazijos kūno kultūros mokytoja
Esu tik už pažymį ir mes visą laiką vertiname pažymiu, nes paruošiamosios grupės moksleiviams normatyvai yra labai maži ir mes dar patys galime juos sumažinti, o pažymys motyvuoja. Vaikai, kurie iš matematikos ar fizikos turi penketukus, o iš kūno kultūros - aštuntuką, džiaugiasi, nes pakyla bendras pažymių vidurkis. Turiu kelias vienuoliktokų grupes, kur išvis vieni dešimtukai, neturiu už ką jiems 9 parašyti, nors labai norėtųsi paįvairinti žurnalą. Tik patiems didžiausiems tinginiams išvedu penkis - duodu ar šaškėmis žaisti, ar paskaityti apie sveiką gyvenseną - kad tik būtų už ką tą pažymį parašyti. O jeigu būtų vertinama įskaita, tikrai nemažai būtų neįskaityta, nes nežinočiau, už ką įskaityti. Dabar leidžiame pažymį taisytis kiek nori kartų, ir dėl lankomumo neturime problemų - džiaugiuosi, kad net per pertraukas mergaitės salėje žaidžia, nenori išeiti. Ne kartą kalbėjau su mokytojais, kurie vertina įskaita, ir jie sako, kad vaikai tada nebeina į pamokas.
Laima ŠVEDAITĖ