Straipsniai
Atgal
Pasimokyti ar pamiegoti?
2013-05-05

 Miego stygius – problema, ypač aktuali jauno amžiaus žmonių grupei. Įprasta, kad moksleiviai ir studentai atsiskaitymams ruošiasi miego sąskaita. Ar šis iš poilsio pavogtas laikas prie knygų atneša daugiau naudos ar žalos? Galbūt jį skyrę kokybiškam miegui jaunuoliai akademiškai pasirodytų geriau?


 Psychologytoday.com atkreipia dėmesį į 2013 metų sausio mėn. žurnalo „Vaiko vystymasis“ numeryje pasirodžiusį mokslinį straipsnį, nagrinėjantį šį klausimą.

Tyrėjai Cari Gillen-O’Neel, Virginia Huynh ir Andrew Fuligni stebėjo 9, 10 ir 12 klasių moksleivius. Šie dvi savaites pildė specialų dienoraštį. Kiekvieną vakarą moksleiviai turėjo nurodyti praėjusios dienos miego trukmę bei laiką, skirtą namų darbams paruošti. Be to, jie turėjo atsakyti į klausimus apie akademines problemas, su kuriomis tądien teko susidurti (pavyzdžiui, prastai parašytą testą ar sunkumus įsisavinant naujai išdėstytą medžiagą).

Pastebėta tendencija, kad aukštesnių klasių moksleiviai miegui laiko skiria mažiau. 9 klasės moksleiviai per parą vidutiniškai miegodavo po 7,6 val., dvyliktokai – 6,9 val. vis dėlto aukštesnių klasių moksleiviai rečiau susiduria su akademiniais sunkumais. Tai reiškia, kad jų mokymosi įgūdžiai bėgant laikui gerėja.

Svarbiausias tyrimo rezultatas vis dėlto buvo tai, kad mokiniai, didesnę dalį miegui skirto laiko aukodavę mokymuisi, kitądien mokykloje susidurdavo su žymiai daugiau akademinių sunkumų, palyginus su dienomis, kai būdavo išmiegoję įprastą valandų skaičių. Stipriausiai neigiamas papildomo mokymosi laiko miego sąskaita poveikis reiškėsi dvyliktokams, šiek tiek silpniau jo poveikis buvo pastebėtas 9 ir 10 klasės moksleiviams.

Miegas svarbus dėl daugelio priežasčių. Pirmiausia – atminčiai. Miegant atsiminimai konsoliduojasi, įsitvirtina. Be to, miegas padeda sutelkti dėmesį, susikaupti. Jis suteikia energijos, aktyvumo. Pavargęs moksleivis – pasyvus, todėl naują medžiagą išmoksta prasčiau.

Dvyliktokai miega mažiausiai. Jie – pačioje gebėjimų tinkamai funkcionuoti viršūnėje, tad suardžius miego režimą, kitądien mokykloje jie patiria didžiausią miego trūkumo atgarsį. Devintokai ir dešimtokai atsitiesti sugeba greičiau, mat ne taip stokoja miego.

Tyrimas patvirtino nuostatą, kad jaunuoliai miega nepakankamai. Papildomos 30 minučių miego šiai amžiaus grupei būtų ypač naudingos. Akivaizdu ir tai, kad moksleiviai ir studentai turėtų geriau planuoti mokymosi laiką – nesukoncentruoti jo paskutinėms dienoms, bet paskirstyti per ilgesnį laikotarpį. Būtina atsikratyti seno įpročio egzaminams ir testams ruoštis paskutinę dieną, mat Informacija, iškalta prieš pat atsiskaitymą, jį išlaikius netrukus išgaruoja.

Komentarai