Artėjant brandos egzaminams abiturientai susiduria su aibe išbandymų: įsiminti daug
informacijos, pateisinti tėvų ir mokytojų lūkesčius, susitaikyti su nuolatiniu laiko
stygiumi, suvaldyti kylančią baimę ir neigiamas emocijas. Iššūkių puokštę papildo ir
egzaminų metu kylantis stresas. Nenuostabu, kad gerai išlaikyti egzaminus
abiturientams kartais atrodo „misija neįmanoma“. Pasak ISM Vadybos ir ekonomikos
universiteto vyr. lektoriaus, psichologo Aniceto Suchockio, egzaminų sesijos
iššūkius padės nugalėti pozityvus mąstymas. Teigiamas nusiteikimas, anot jo,
padidina galimybes gauti gerus rezultatus.
„Mūsų elgesys ir galimybės spręsti problemas priklauso nuo mąstymo būdo. Negatyvus
mąstymas tarsi įkalina. Dažnai mąstant apie galimas grėsmes ir rizikas, galimybių
ratas užsidaro, mes demotyvuojame save, nesprendžiame problemų, o grimztame į
negatyvumą. Tai gali būti pavojinga ir egzaminų metu. Mat daugelį užduočių galima
atlikti kūrybiškai ieškant sprendimo, o negatyvios mintys blokuoja kūrybingumą.
Pozityvios mintys leidžia išlaisvinti protą, ieškoti netradicinių sprendimų,
nugalėti kylantį stresą, kai atsakymo nežinoma akimirksniu“, – sakė psichologas A.
Suchockis.
Nebijokite streso
Moksleiviai jaučia įtampą ne tik dėl egzaminų, tačiau ir dėl jų keliamo streso. Jie
kovoja su nerimu, baiminasi jam pasiduoti, jį išgyventi, jausti, nors stresas
savaime nėra neigiama organizmo reakcija. „Stresas parengia kūną darbui, mobilizuoja
jėgas, skatina labiau stengtis. Jis nukreipia mintis į užduotį, jausdamas stresą
žmogus padaro daugiau nei iš pradžių mano galįs. Pozityvus mąstymas, išgyvenant
streso akimirkas, gali padėti rasti sprendimų situacijose, kurios iš pradžių atrodo
be išeities“, – pasakojo A. Suchockis.
Pozityviai mąstantis žmogus sujungia iš pirmo žvilgsnio nederančius dalykus, o tai
gali padėti pasiekti geresnių rezultatų. „Jei susidūrėte su sunkia užduotimi,
nepasiduokite panikai ir liūdesiui, neimkite galvoti, kad viena sunki ar neišspręsta
užduotis taps nuosprendžiu visam egzaminui. Bandydami taikyti mintyse kilusius
sprendimo būdus, galite netikėtai rasti tinkamą atsakymą“, – teigė psichologas. Jis
patarė moksleiviams pozityviau kalbėti, mąstyti, elgtis, bendrauti. Spinduliuodamas
pozityvumą žmogus gali keisti aplinką, kitų žmonių elgseną, požiūrį.
A.Suchockis priminė, kad mokiniams svarbu žinoti tikslą, kodėl jie laiko egzaminus,
ko nori pasiekti ateityje vienokiais ar kitokiais balais išlaikę egzaminus. „Turite
laikyti egzaminus ne dėl to, kad reikia, ne dėl to, kad kažkas to iš jūsų tikisi, o
todėl, kad egzaminai – žingsnis jūsų svajonės link. Kuo aiškiau žinosite, koks
egzaminų tikslas, ko jums iš jų reikia, tuo mažiau jausite streso ir tuo sėkmingiau
išlaikysite egzaminus“, – sakė psichologas.
Svarbu – tiksliai formuluoti norą
Psichologas patikino, kad norint puikiai pasirodyti egzaminų sesijos metu, svarbu ne
tik to norėti, bet ir tinkamai formuluoti bei reikšti norus. „Studentams dažnai
sakau – atsargiai norėkite, nes jūsų norai gali išsipildyti. Svajonės pildosi,
užtenka tiksliai jas įvardinti. Norėdami gero rezultato, aiškiai suformuluokite
norą. Apgalvokite kiekvieną smulkmeną, kad noras nebūtų abstraktus. Numatykite,
pavyzdžiui, kokį egzaminą tiksliai norite išlaikyti, kada norite jį išlaikyti, kokiu
balu, kur jį norite išlaikyti. Norų detalizavimas ir aiškus formulavimas padės
nustatyti savo tikslus. Mano patirtis byloja, kad daugelis tinkamai suformuluotų
norų išsipildo“, – teigė psichologas.