Kol patys nepradėjo dirbti, jauni žmonės apie Lietuvos verslą žino nedaug –
dažniausiai apie įmonių kasdienybę vaikai išgirsta iš tėvų bei pažįstamų pasakojimų
apie jų darbą, taip pat yra kažką girdėję apie žinomus šalies verslininkus. Todėl
kai bendrovėse verdantį gyvenimą moksleiviai pamato savo akimis, jie neretai
nustemba. Ir viskas dėl to, kad kai kurie, iš pirmo žvilgsnio, maži dalykai iš tiesų
turi nemažai įtakos darbuotojų savijautai bei verslo sėkmei.
Apie jaunus žmones labiausiai stebinančius dalykus Lietuvos įmonėse pasakoja Živilė
Drėgvaitė, vadovaujanti „Kam to reikia?!” iniciatyvai, kurios tikslas – organizacijų
ir mokyklų bendradarbiavimas: „Lietuvos moksleiviai neretai tampa ekonomistų,
teisininkų, IT specialistų ar kitų profesionalų „šešėliais“ – kartu su darbuotojais
ateina į darbą, dalyvauja susitikimuose, padeda atlikti užduotis“.
Pasak jos, dauguma susitikimų skirti jaunus žmones supažindinti su konkrečiomis
profesijomis. „Tačiau kai kurie jų turi ir kitokį poveikį – mokiniai sugriauna savo
profesinius mitus, kurių iki tol turėjo apie darbą. Šie moksleivius stebinantys
dalykai gali būti įdomūs ir suaugusiems, kurie norėtų į savo darbą iš naujo
pažvelgti vaikų akimis“, – pasakoja Ž. Drėgvaitė.
Studijos ne visada lemia ateities profesiją. Mokyklos baigimas jauniems žmonėms
atveria galimybes kelionėms, darbui, studijoms ar kitiems įvairiems pasirinkimams.
Ir nors baigdami mokyklą moksleiviai dažniausiai mano, kad nuo jų studijų priklausys
visas gyvenimas, pabendravę su specialistais supranta, jog tai nebūtinai tiesa.
Svarbiausia, kad pasirinktos studijos jaunam žmogui patiktų, tačiau jos nebūtinai
įpareigos dirbti vieną darbą.
Darbuotojai mokiniams pabrėžia, kad gyvename ir dirbame labai greitai
besikeičiančioje aplinkoje, kurioje asmeninės savybės, tokios kaip loginis mąstymas,
iniciatyvumas, atsakingumas ar greita reakcija, ir tinkamas jų pritaikymas reikiamu
metu yra daug svarbesni nei studijų kryptis, kurią pasirinkai prieš keletą metų.
Todėl vaikams labai įdomu pamatyti, kad įgytą išsilavinimą ar specialybę gali
pritaikyti keliose srityse.
Sėkmingas darbuotojas turi aktyvų laisvalaikį. Mokiniai įprastai linkę manyti, kad
norėdamas padaryti gerą karjerą žmogus neturės asmeninio gyvenimo ir visą laiką
praleis darbe. Nors sėkmingi profesionalai darbui skiria labai daug laiko ir
pastangų, jie taip pat žino, kad norint gerai dirbti reikia ir gerai nuo darbo
pailsėti.
Todėl mokiniams darbuotojai bando parodyti, jog domisi menu, aktyviai sportuoja,
keliauja bei bando kitais būdais paįvairinti savo kasdienybę, kad vėliau galėtų
sėsti prie darbų visiškai pailsėję. Atkreipkite dėmesį – garsūs šalies verslo
pasaulio atstovai bėgioja maratonuose, dainuoja choruose, taip pat domisi maisto
kultūra, literatūra, lankosi teatre ar užsiima kitomis veiklomis, kurios plečia jų
akiratį.
Verslas rūpinasi savo darbuotojais. Gal tai ne visada lengva pastebėti, bet
sėkmingas verslas daug dėmesio skiria savo darbuotojams. Mokiniams įdomu sužinoti,
kad vadovai rūpinasi ne tik savo komandos gerbūviu, bet ir skiria dėmesio jų šeimos
nariams – kviečia dalyvauti įvairiose šventėse, skatina duoti kraujo, savanoriauti
ar dalyvauti kituose socialinės atsakomybės projektuose. Tokios iniciatyvos ne tik
didina darbuotojų motyvaciją bei kuria draugišką aplinką, bet ir prisideda prie
visuomenės gerbūvio kūrimo.
Kolegos ne draugai, bet sutaria puikiai. Vaikai mokyklose su bendraamžiais
praleidžia daug laiko ir natūraliai tampa draugais. Profesiniame gyvenima viskas
šiek tiek kitaip – komandos nariai gali kartu leisti laiką, dalintis įspūdžiais ir
išgyvenimais, bet išlaiko tam tikrą ribą, kurią peržengti gali tik labai mažas
kiekis žmonių. Tai – profesionalumas, kurio reikalauja darbo aplinka, jei norima
tinkamai bendradarbiauti. Jauni žmonės tai supranta tik su laiku – kad ir kaip gerai
sutaria kolegos, pirmiausia jie bendradarbiai, o ne draugai.
Per 2014 m. tokiais „šešėliais“ tapo beveik 130 moksleivių, kurie lankėsi įvairiose
šalies įmonėse ir ten stebėjo jų darbuotojų dienas. Be to, per pastaruosius mėnesius
keturi mokiniai – Šešėliavimo konkurso laimėtojai – gavo progą pabūti garsių šalies
įmonių „šešėliais“ – praleido po dieną drabužių mainų startuolio „Vinted“ biure,
kartu su „Swedbank“ ekonomistų komanda, telekomunikacijų bendrovės „Omnitel“
darbuotojais bei mokslinių technologijų įmonėje „Brolis Semiconductors“. Vaikai
išgirdo verslo atstovų sėkmės pasakojimus, taip pat istorijas apie jų studijas,
karjeros pradžią bei sudėtingiausius profesinius iššūkius. „Šešėliai“ taip pat
stebėjo darbą komandoje, dalyvavo susitikimuose ir kartu atlikinėjo kitas užduotis.
Tokių susitikimų tikslas yra ne tik įkvėpti jaunus žmonės siekti savo tikslų, bet ir
padėti vaikams suprasti, ar ateityje jie norėtų dirbti tokį darbą.
„Kam to reikia?!“ yra programa, prie kurios prisijungę organizacijų atstovai visoje
Lietuvoje padeda mokiniams sužinoti apie skirtingas profesijas bei karjeros
galimybes.
Savo sričių profesionalai važiuoja į mokyklas pasakoti apie savo profesijas, priima
mokinius į savo darbą vienai dienai „šešėliauti“ arba pasikviečia į ekskursiją
įmonėje ar organizacijoje pamatyti, kuo gyvena ir ką veikia viena ar kita įmonė ar
įstaiga. Prieš trejus metus šią programą inicijavo „Swedbank“ ir „Omnitel“, o
šiandien prie jos prisijungusios daugiau nei 200 įmonių bei 700 mokyklų. Visi,
kuriems rūpi vaikų pasirinkimai, gali prisijungti prie „Kam to reikia?!“ spausdami
www.kamtoreikia.lt