Straipsniai
Atgal
Kūrybiško mokymo(si) praktika Lietuvoje ir kitose ES šalyse
2014-09-05

2014 m. gegužės 5–9 d. Lietuvos edukologijos universiteto Profesinių kompetencijų
tobulinimo institute buvo įgyvendintas pažintinis vizitas „Kaip padrąsinti
kūrybiškumą pokyčių mokyklose?“ (How to encourage creativity in a changing school?),
kuriame sulaukėme dalyvių iš Airijos, Jungtinės Karalystės, Islandijos, Prancūzijos,
Austrijos, Kroatijos, Rumunijos, Vokietijos, Graikijos, Italijos, Liuksemburgo.


Švietimo institucijų atstovai aptarė teorinius ir praktinius kūrybiško mokymo(si)
aspektus pokyčių mokyklose, lankėsi Lietuvos edukologijos universiteto kuruojamose
Vilniaus regiono mokyklose, 2013–2014 m. m. dalyvaujančiose projekte „Kūrybinės
partnerystės“, t. y. Lentvario M. Šimelionio gimnazijoje, Kalvelių „Aušros“
gimnazijoje, Vilniaus Sofijos Kovalevskajos vidurinėje mokykloje, Vilniaus r.
Pagirių gimnazijoje, Vilniaus licėjuje.
Kokiomis kūrybiško mokymo(si) iniciatyvomis ir praktikomis Lietuvoje ir Europoje
dalijosi pažintinio vizito dalyviai?
Pažintinio vizito dalyviai atkreipė dėmesį į tai, kad visoje Europoje pedagogai
susiduria su šiandieniniais vaikų ir jaunimo ugdymo iššūkiais: ugdytinių mokymo(si)
sunkumai, mokymo(si) motyvacijos stoka, socialinė atskirtis, ugdymas
daugiakultūrinėje aplinkoje ir kt. Šie ugdymo iššūkiai skatina permąstyti pedagoginę
praktiką ir mokyklos kultūrą, ieškoti naujų veikimo būdų ir priemonių, keistis
gerąja patirtimi, tobulinti profesines kompetencijas.
Užsienio svečių susidomėjimo sulaukė Lietuvos mokyklose diegiamas „Kūrybinių
partnerysčių“ modelis. „Kūrybinės partnerystės“ – mokyklų (mokinių, mokytojų, tėvų)
ir kūrėjų bendradarbiavimas, siekiant kūrybiško mokymo(si) ir ugdymo praktikos
pokyčių. Projekto „Kūrybingumo plėtra Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose
pritaikant ir įdiegiant kūrybinių partnerysčių modelį“ (Nr. VP1-2.2-ŠMM-04-V-04-001)
metu keičiasi mokytojų nuostatos, ugdomi mokinių kūrybiško mąstymo įpročiai,
siekiama sisteminių ir tvarių organizacinių pokyčių.
Pažintinio vizito „Kaip padrąsinti kūrybiškumą pokyčių mokyklose?“ dalyvis Keith
Evans, vyresnysis dėstytojas iš Grinvičo universiteto (University of Greenwich),
Jungtinė Karalystė, pristatė pedagogų rengimo programą „PGCE Musicians in Education
initial teacher training programme“, kuri siūlo kūrybiškesnį požiūrį į muzikos
mokymą(si). Monticelli d‘Ongina vidurinės mokyklos (Istituto Comprensivo di
Monticelli d‘Ongina) vadovė Manuela Bruschini pasidalijo patirtimi apie pilietiškumo
ir atsakomybės mokymo(si) projektą „Learning citizenship and responsibility“, skirtą
pagrindinės mokyklos 11–14 m. amžiaus moksleiviams. Projektu siekiama stiprinti
moksleivių socialinius ir pilietiškumo įgūdžius, didinant moksleivių aktyvų vaidmenį
mokyklos, asmeniniame ir bendruomenės gyvenime. Aktyvaus pilietiškumo ugdymo
programos įgyvendinamos bendradarbiaujant su nevyriausybinėmis organizacijomis ir
vietos bendruomenėmis, įtraukia
nt moksleivių atstovus į sprendimų priėmimo procesus tarybose ir kt. Pažintinio
vizito dalyvis Paschalis Theotokidis iš Graikijos, 4-o Verija licėjaus (4th Lyceum
of Veria) vadovas, aptarė edukacinį projektą Tukidido aktualumo tema „The
timeliness and actuality of Thucydides“, skirtą 14–16 m. amžiaus moksleiviams.
Pagrindinė šio projekto idėja yra kritinio mąstymo ir metakognityvinių gebėjimų
ugdymas, reflektuojant visuomenės informavimo priemonių skleidžiamas naujienas ir
identifikuojant panašumus su praeities įvykiais. Šis projektas įgyvendinamas
naudojant mišraus mokymo(si) modelį, kuriame dera tradicinis mokymas(is) klasėje,
asinchroninis nuotolinis mokymas(sis) ir bendruomenės tyrimo praktikos. Padraig
Bannon, Ballark bendruomenės mokymo centro (Ballark Community Training centre)
Dubline (Airijoje) vadybininkas ir mokytojas, pasidalijo patirtimi įgyvendinant
„Common awards“ projektą, skirtą anksti mokyklą palikusiems 16–21
metų jaunuoliams. Tai yra alternatyva įprastiems baigiamiesiems valstybiniams
egzaminams. Moksleiviai gali pasiekti atitinkamus mokymo(si) rezultatus kitokioje
mokymo(si) aplinkoje, kurioje mokymas(sis) yra labiau individualizuotas. Pažintinio
vizito „Kaip padrąsinti kūrybiškumą pokyčių mokyklose?“ dalyvis iš Prancūzijos
Cédric Mouyen, André Chénier koledžo (Collège André Chénier) vadovas, pristatė
skaitmeninio raštingumo projektą „Artist Residency in school“, kuriam vadovauja
menininkas ir du prancūzų kalbos ir menų mokytojai. Projektas skirtas moksleiviams
iš užsienio šalių mokytis prancūzų kalbos. Moksleiviai ir mokytojai gali padidinti
kūrybiškumą, rašydami ir skaitydami tekstus Pecha Kucha būdu. Pecha Kucha yra
įtrauktas į vaizdo žaidimą. Karin Modert, pažintinio vizito dalyvė iš Liuksenburgo
Švietimo ministerijos (Ministère de l`Éducation nationale et de la Formation
professionnelle), pristatė projektą apie kūrybi
šką mokslo naudojimą vidurinėse mokyklose „Creative use of science in secondary
schools“. Projektas skirtas vidurinių mokyklų moksleiviams nuo 11 iki 18 metų
amžiaus. Mokslo klubai steigiami muziejuose ir kitose institucijose, kuriuos
finansuoja Nacionalinis tyrimo fondas (FNR-Fonds National de la Recherche).
Moksleiviai gali tobulinti kūrybinius mokslo žinių taikymo gebėjimus, lankydami
mokslo klubų teikiamas programas. Nacionalinis tyrimo fondas Liuksenburge tapo
pagrindine organizacija, kuriančia aukštos kokybės tyrimų sistemą šalyje.
Moksleiviai mokosi, kaip sudarinėti tyrimų klausimynus, kaip dirbti laboratorijose,
įgyja patirties, kaip rašyti mokslinių projektų veiklos ataskaitas, moksleiviai
turi galimybę dalyvauti tarptautiniuose moksliniuose forumuose. Frydbergo vidurinės
mokyklos (Mittelschule Friedberg) mokytoja Edith Wagner, pažintinio vizito dalyvė
iš Vokietijos, pasidalijo projekto-moksleivių varžybų, kurias laimi kūrybišk
iausias „Creativity wins – Pupils‘ competitions“, įgyvendinimo patirtimi. Šių
moksleivių varžybų tikslas yra paskatinti mokytojus ir moksleivius naudoti
praktikoje kūrybiško mokymo(si) metodus. Švietimo ministerija siūlo įvairias
varžybas mokykloms ir klasėms skirtingose mokslo srityse, t. y. kalba ir
literatūra, menai ir muzika, politika ir visuomenė, mokslas ir aplinka ir t. t.
Moksleiviams suteikiama teisė dirbti savarankiškai ir atrasti tinkamiausius
mokymo(si) būdus. Reiškiasi moksleivių kūrybiškumas ir savarankiška mokymosi
kontrolė. Mokytojai šiame procese atlieka konsultanto ir įkvėpėjo vaidmenį. Silvia
Jintra iš Vienos aukštosios pedagoginės mokyklos (Pädagogische Hochschule Wien),
Austrija, pristatė kultūrinių kompetencijų tobulinimo projektą „Learning in, with,
and through culture“. Mokyklos, kultūros institucijos (teatrai, muziejai ir kt.),
tyrinėtojai ir praktikai nagrinėja kultūrines kompetencijas tarpdalyki
nio ugdymo aspektu. Projekte nagrinėjamas klausimas, kaip kultūrinės kompetencijos
gali būti apibrėžtos, tobulinamos, apmąstytos ir įvertintos.
Kokie partnerystės ir bendradarbiavimo tinklai galimi kaip pažintinio vizito
rezultatas?
Pažintinio vizito dalyviai teigė, kad didžiulis kūrybinis partnerystės ryšių
potencialas galimas kuriant ir plėtojant bendradarbiavimą tarp Graikijos,
Vokietijos, Prancūzijos, Italijos, Airijos, Islandijos ir Lietuvos mokyklų vadovų ir
mokytojų, taip pat tarp mokytojų rengimo ir pedagogų kvalifikacijos tobulinimo
institucijų Austrijoje, Kroatijoje, Rumunijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Lietuvoje.
Dalyviai pažintinį vizitą „Kaip padrąsinti kūrybiškumą pokyčių mokyklose?“ įvertino
kaip labai sėkmingą, gerai organizuotą ir stipriai įkvepiantį renginį. Už puikų
priėmimą pažintinio vizito dalyviai dėkoja priimančiai organizacijai (Lietuvos
edukologijos universitetui), renginio kuratoriams (LEU Profesinių kompetencijų
tobulinimo institutui), mokykloms (Lentvario M. Šimelionio gimnazijai, Kalvelių
„Aušros“ gimnazijai, Vilniaus Sofijos Kovalevskajos vidurinei mokyklai, Vilniaus r.
Pagirių gimnazijai, Vilniaus licėjui), UPC „Kūrybinių partnerysčių“ komandai ir
Švietimo mainų paramos fondui, European Centre for the Development of Vocational
Training.

Komentarai