Straipsniai
Atgal
Pozityvioji tėvystė: kaip sukurti abipuse pagarba paremtus tėvų ir vaikų santykius?
2014-11-20

Kaip pažinti ir suprasti vaikų konfliktų priežastis ir numatyti pagalbos vaikui
galimybes, mokantis spręsti konfliktines situacijas jau ankstyvojoje vaikystėje? Tuo
besidomėdami Lietuvos edukologijos universiteto (LEU) Socialinės edukacijos
fakulteto Socialinio ugdymo katedros studentai šiais metais susibūrė į
„Pozityviosios tėvystės“ bendraminčių klubą ir pakvietė visus besidominčius
pozityviosios tėvystės idėjomis diskutuoti vaikų auklėjimo klausimais.


Čia kalbama
apie įvairias tarp vaikų ar tarp vaikų ir suaugusių kylančias konfliktines
situacijas, ieškoma tinkamiausių jų sprendimo būdų. Teiraujamės LEU dėstytojos ir
„Pozityviosios tėvystės“ klubo įkūrėjos doc. dr. Sigitos Burvytės apie tai, kas yra
pozityvioji tėvystė, ką šį savaitgalį vyksiančioje parodoje „Mokykla 2014“, LEU
stende, sužinos atvykę ugdytojai apie vaikų ugdymą, jų netinkamą elgesį ar
konfliktinių situacijų sprendimo būdus.
Spartūs socialiniai ir kultūriniai pokyčiai visuomenėje tiesiogiai veikia šeimą ir
vaikų ugdymosi sąlygas joje ir ugdymo institucijose. Kas yra pozityvioji tėvystė?
Kaip tai veikia vaikų ugdymąsi?
Pozityvioji tėvystė – naujai vartojama sąvoka. Plačiąja prasme – įgyti įgūdžiai,
kaip rūpintis vaiko sveikata, šeimos gerove, vaikų auklėjimu sudarant sąlygas
visapusiškam vaiko ugdymuisi (fiziškai, socialiai, emociškai ir protiškai). Siaurąja
prasme – mokėjimas šalinti netinkamą vaiko elgesį nebaudžiant, o leidžiant saugiai
patirti natūralias elgesio pasekmes, kad vaikas, remdamasis savo patirtimi, galėtų
mokytis prisiimti atsakomybę už savo elgesį. Pozityvioji tėvystė – tam tikra vaikų
auginimo filosofija, kuri koncentruojasi į vaiko galimybių, stiprybių ir gebėjimų
ugdymą, kad užaugęs jis gebėtų save realizuoti.
Pozityvaus ugdymo filosofijoje vaikų auklėjimo principai skiriasi nuo tradicinių
auklėjimo metodų. Tradiciniai vaikų auklėjimo metodai moko tėvus skatinti
pageidaujamą vaiko elgesį baudžiant už nepageidaujamą. Pozityvios tėvystės teorija
moko tėvus skatinti pageidaujamą vaiko elgesį padrąsinant jį ir išsiaiškinant
tikrąsias netinkamo elgesio priežastis. Pagrindinis pozityvios tėvystės principas –
auginti vaiką padrąsinant, bet nebaudžiant. Svarbu laikytis ne tik pozityvios
tėvystės taisyklių, bet ir vykdyti pozityvią discipliną. Pozityvi tėvystė
neatsiejama nuo pozityvios disciplinos, ją suvokiant kaip auklėjimo metodiką, skirtą
padėti tėvams užauginti atsakingus, pagarbius, sumanius ir savimi pasitikinčius
vaikus. Pozityvios disciplinos auklėjimo metodais siekiama sukurti abipuse pagarba
paremtus tėvų ir vaikų santykius. Kartu disciplina moko tėvus būti geranoriškus ir
ryžtingus. Pozityvioji disciplina traktuojama kaip au
klėjimo būdas, kuris moko vaiką ir „vadovauja“ jo elgesiui, kartu skatina sveiką
vaiko vystymąsi, apsaugo jį nuo smurto ir dalyvauja jo mokymosi procese.
Pozityvioji tėvystė nereiškia, kad tėvai turi leisti vaikams daryti bet ką, elgtis
taip, kaip jie užsimano. Taip pat disciplina nereiškia fizinių bausmių. Tai
sprendimai, kurie turi ilgalaikį poveikį, ugdo vaikų vidinę discipliną,
savikontrolę ir formuoja vaikų ilgalaikius gyvenimiškus įgūdžius. Pozityvioji
disciplina – vaiko nesmurtinio elgesio, savigarbos ir pagarbos kitiems ugdymas.
Kas gali prisijungti prie „Pozityviosios tėvystės“ bendraminčių klubo?
Į „Pozityviosios tėvystės“ klubą kviečiame prisijungti visus, kurie domisi šia vaikų
ugdymo filosofija: esamus ar būsimus tėvus, vaikų ugdytojus, įtėvius ar globėjus,
studentus, kurie nori pasiruošti atsakingiausioms ir pagrindinėms savo pareigoms –
tėvystei. Klubas yra atviras visiems: seneliams, mokslininkams ir kitiems visuomenės
veikėjams, kuriems įdomios vaikų auklėjimo problemos. Klubo nariai apsitaria
aktualias klubo nariams problemas ir kviečiasi svečius pagal diskusijos tematiką.
Ką parodos dalyviai galės sužinoti per jūsų pristatymą prie LEU stendo?
Parodos dalyviai galės susipažinti su pozityviosios tėvystės principais vaikų
ugdyme, pagalbos tėvams ir vaikams būdais sprendžiant konfliktines situacijas, šeimų
stovyklomis, kuriose sprendžiamos tėvų ir vaikų tarpusavio santykių problemos, vaikų
savarankiškumo, kūrybingumo ir lankstumo ugdymo metodikomis. Dalyviai turės galimybę
susipažinti su atskirais vaikų ugdymo atvejais ir jų analize bei rasti savo
probleminių situacijų sprendimus vaikų ugdymo klausimais. Bus pristatomi pagalbos
tėvams būdai ir formos: individualios konsultacijos, grupiniai užsiėmimai, mobili
pagalba tėvams ir kitiems ugdytojams esant sudėtingai situacijai ir kt.
Pristatymai apie pozityviąją tėvystę parodos „Mokykla 2014“ metu LEU stende vyks
šeštadienį 12 val. ir sekmadienį 14 val. Pristatymus ves LEU dėstytoja ir
„Pozityviosios tėvystės“ klubo įkūrėja doc. dr. S. Burvytė. Susitikimų metu bus
teikiamos konsultacijos tėvams ir kitiems ugdytojams vaikų ugdymo klausimais šiomis
temomis: kaip koreguoti netinkamą vaikų elgesį, nustatyti vaikų leistino elgesio
ribas, padėti vaikams tinkamai reikšti savo jausmus, spręsti konfliktines
situacijas, ugdytis savarankiškumą, kūrybingumą, lankstumą ir harmoningus
charakterio bruožus, kas leidžia žmogui jaustis laimingam ir kt.

Komentarai