Nors jaunesnieji moksleiviai skaito daug, tačiau nuo 9–10 klasių skaitymo aktyvumas,
noras dalyvauti su knygomis susijusiuose renginiuose smarkiai krenta. Jaunuolių
nebedomina knygų skaitymas, jie apsiriboja tik lietuvių kalbos ir literatūros
pamokose nagrinėjamais kūriniais. Savo įžvalgomis dalinasi Jolanta Markevičienė,
knygų skaitymo festivalio konkurso „Knygų pelėda“, skatinančio vaikus skaityti su
malonumu, o mokytojus – puoselėti skaitymo kultūrą savo mokykloje, organizatorė.
Pasak J. Markevičienės, jaunesnėse klasėse taikomi skaitymo skatinimo metodai
išsiskiria savo kūrybiškumu, išradingumu, įvairove. Pavyzdžiui, vienoje mokykloje
perskaityti kūriniai nagrinėjami per vaikams suvokiamą dalyką – sumuštinius. Ant
duonos riekės (popieriaus lapo) mokiniai užrašo knygos autorių ir pavadinimą, ant
žalios spalvos „salotos lapo“ – anotaciją, baltasis sluoksnis – majonezas – skirtas
kūrinio aplinkai – vietai ir laikui – pristatyti. Rezultatas - puikus knygų meniu,
kuris padeda kitiems mokiniams apsispręsti, ar pristatomoji knyga pajėgi numalšinti
jų skaitymo alkį. Taip pat organizuojamos specialios skaitymo dienos, kurių metu
skaito visi– mokytojai, vaikai, direktorius, rūbininkės, prisijungę tėveliai. Ne
retai mokyklose rengiami susitikimai su rašytojais, improvizacijų renginiai. Ypač
džiugu, kad kai kuriose mokyklose naudojami inkliuziniai skaitymo skatinimo metodai,
įtraukiant ir ypatingų poreik
ių vaikus.
Lapkričio 28 d., festivalio-konkurso „Knygų pelėda“ finale Lietuvos vaikų ir jaunimo
centre, 18 įvairių Lietuvos mokyklų komandų rungėsi dėl linksmiausios,
išraiškingiausios, greičiausiai skaitančios, gudriausios ar daugiausiai
apsiskaičiusios komandos titulų. Moksleiviai skaitė ir improvizavo pasirinktus
kūrinius, varžėsi greitojo ir raiškaus skaitymo konkursuose, dalyvavo protų mūšyje.
Skirtingose amžiaus grupėse nugalėtojais tapo Kauno r. Paparčio pradinės, Kauno r.
Lapių pagrindinės, Panevėžio r. Dembavos progimnazijos ir Utenos Adolfo Šapokos
gimnazijos komandos.
Visiems „Knygų pelėdos“ finalo dalyviams – dalyvių komandoms, mokytojams bei
sirgaliams –surengtos kūrybinės dirbtuvės su knyga susijusiomis temomis. Muzikinėse
dirbtuvėse „Dainuojanti knyga“ vaikai gaminosi muzikinius instrumentus ir ieškojo
perskaitytas knygas primenančių garsų, aiškinosi, kas dainoje svarbiau – muzika ar
žodžiai. Keramikos dirbtuvėse bandė iš molio atkurti vaizduotėje susikurtus
perskaitytų knygų herojų paveikslus. Teatro dirbtuvėse „Judančių paveikslų kūrimas“,
pasirinkę patikusio rašytojo knygos ištrauką, kūrė gyvus, knygos epizodus
atvaizduojančius paveikslus, taip pat mokėsi perteikti savo mintis ir išgyvenimus
judesio pagalba. Knygų iliustratorių dirbtuvėse festivalio dalyviai sužinojo, kaip
kuriama knygos iliustracija bei patys išbandė įvairias iliustracijų kūrimo
technikas. Festivalio dalyviai susitiko su knygos „KORTAGAI. Slaptoji princo Druado
užduotis“ autoriumi Linu Kėvelaičiu
bei dalyvavo knygos atsiradimą pristatančio filmo peržiūroje.
Pirmąjį kartą surengtame Skaitymo skatinimo festivalyje „Knygų pelėda“ dalyvavo per
1000 moksleivių iš 48 šalies mokyklų. Festivaliui pateiktuose filmukuose, meninėse
instaliacijose, iliustracijų, komiksų, grafinio ar kompiuterinio dizaino darbuose
mokyklos pristatė, kaip puoselėja skaitymo kultūrą, įsimintiniausių renginių, akcijų
akimirkas, moksleivių atsiliepimus.